Ifs resultat i Sverige minskade trots ökning av premieinkomsten
Ifs premieinkomst under andra kvartalet i år ökade med 5,0 procent jämfört med andra kvartalet 2021. Samtidigt ökade totalkostnadsprocenten och det tekniska resultatet sjönk, framgår det av Ifs information om det andra kvartalet i dag på morgonen.
På den svenska marknaden ökade premieinkomsten under andra kvartalet till 5 557 miljoner kronor jämfört med 5 238 miljoner kronor under andra kvartalet förra året. Totalkostnadsprocenten för If i Sverige steg under kvartalet till 78,0 procent jämfört med 76,0 procent andra kvartalet 2021, och det tekniska resultatet sjönk till 977 miljoner kronor jämfört med 1 014 miljoner kronor. Enligt If är Sverige den marknad i Norden som har påverkats mest av den svaga nybilsförsäljningen under andra kvartalet.
För If som helhet ökade premieinkomsten under andra kvartalet med hela 8,4 procent till 14 054 (12 622) miljoner kronor. Premieinkomsten första halvåret ökade med 7,5 procent. Totalkostnadsprocenten andra kvartalet steg till 77,1 (80,7) procent och det tekniska resultatet ökade med 29 procent till 3 045 (2 356) miljoner kronor. Investeringsresultatet under andra kvartalet steg till 936 (909) miljoner kronor och för första halvåret till 1 530 (1 481) miljoner kronor.
Ifs VD och koncernchef Morten Thorsrud säger bland annat så här i sin kommentar till resultatet:
— Pandemin är till sist över, åtminstone för Ifs verksamhet. Det finns inte längre några ekonomiska effekter av covid-19 i resultatet. Nu präglas ekonomin och de nordiska marknaderna i stället av ’det nya normala’, som inte alls blivit som någon förväntat sig. /…/
— Som Nordens största sakförsäkringsbolag har vi god inblick i flera samhällsförändringar. Vi försäkrar till exempel fler bilar i Norden än någon annan. Det betyder att vi påverkas mer än andra av biltillverkarnas komponentbrist. Det gör också att vi kan följa förändringar i trafikmönster och bilisters beteende. Efter att ha minskat kraftigt i början av pandemin är nu trafiken tillbaka nära normala nivåer, med undantag för Finland. På vissa ställen, till exempel Oslo, är det till och med mer trafik nu än innan pandemin. /…/
— Förutom nya beteendemönster har vi ett helt nytt säkerhetspolitiskt läge efter Rysslands invasion av Ukraina. Det har givit upphov till betydande leveransproblem i flera branscher.
En annan påtaglig trend är den höga inflationen, något vi inte sett på de nordiska marknaderna på 30 år. Även försäkringsskador blir dyrare, vilket driver upp premierna. Särskilt stora företag riskerar att bli underförsäkrade när inflationen gör det dyrare att täcka skador som uppkommer.
I Ifs moderbolag Sampo sjönk resultatet före skatt totalt med 30 procent under andra kvartalet, till 499 miljoner euro. Av detta stod försäkringsrörelseresultatet i Sampokoncernen för 399 miljoner euro, en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Sampokoncernens rapport.