Easy Peasy har fått Hyma som första kund inom embedded insurance
Insurtechbolaget Easy Peasy Insurance har nu fått in sin första embedded insurance-kund: Hyma Skog & Trädgård.
Tidigare i år aviserade Easy Peasy Insurance att man skulle byta fokus för att fullt ut satsa på embedded insurance-lösningar, det vill säga försäkringar som tecknas i samband med köp på en e-handelssajt. Tidigare hade inriktningen i första hand varit demand-insurance för konsumenter, där efterfrågan i stor utsträckning försvann under pandemin när resande och evenemang gick ned.
Nu under våren har Easy Peasy också fått in sin första kund Hyma-koncernen som driver flera olika e-handelssajter: Hyma Skog & Trädgård, Hylte Jakt och Lantman AB, Maskinklippet, Duab och fiskeriföretaget Dogger. Förra året omsatte Hyma-koncernen cirka 940 miljoner kronor varav 80 procent inom e-handel.
— Vi har fått en jättefin respons från Hyma och från deras kunder, säger VD och grundare Göran Broberg till Sak & Liv.
— Redan nu kan vi se att försäkringarna verkligen fungerar som det är tänkt, det ökar förtroendet och driver konverteringen på sajten.
Hyma är alltså Easy Peasys första embedded insurance-kund — men långt ifrån den sista.
— Vi har flera andra bolag har tagit kontakt och vi jobbar just nu med att utveckla nya produkter och flöden för dom. Vi utvecklar produkterna tillsammans mer EIR.
Göran Broberg menar att konceptet embedded insurance har framtiden för sig.
— Digitaliseringen ökar på alla områden i samhället i dag — både horisontellt och vertikalt — och det gör det betydligt lättare att erbjuda försäkringar. Försäkring bygger i stor utsträckning på realtids kunskap om sina kunder för att kunna göra en bra riskbedömning. Om du redan har kunden som e-handelskund vet du mycket om kundens beteende och kan göra betydligt bättre riskbedömningar. De områden som vi tror är intressanta är sådant som sällanköpsvaror, exempelvis inom sport och fritid.
— Vi ser oss som ”försäkringsbranschens Klarna”. Vi kan se att våra produkter stöttar och förbättrar resultatet för e-handelsbolag. Försäkringar som integreras på en e-handelssajt ökar konverteringen med 5-15 procent och sannolikheten ökar för att kunden kommer tillbaka. Vår bedömning är att embedded insurance-lösningar sammantaget ökar försäljningen med mellan 1,5 till 3 procent. Och ger även en extra intäkt på sista raden utan extra kostnad.
Du har tidigare jobbat i andra branschen. Hur långt fram tänker du att försäkringsbranschen ligger i dag när det gäller digitala lösningar jämfört med andra branscher?
— Mitt intryck är att försäkringsbranschen överlag ligger på samma nivå som e-handel gjorde i mitten av 1990-talet. I e-handelsbranschen har man länge talat om den digitala kundresan. Kundresa — det är något som aldrig har funnits i försäkringsbranschen. Där talar man fortfarande om ”distribution” och ”förmedling” av sina produkter, istället för att utgå från kundens behov av lösningar.
— Jag säger inte att det är något direkt fel på exempelvis Folksams datorer som de har nere i källaren från 1962. Men de är från jura. Vi är digital native. Vi bryter ny mark varje dag och gör saker som ingen annan har gjort tidigare.
Vilka konkurrenter ser du i dag inom embedded insurance?
— Det finns ett bolag i Danmark, Penni, som arbetar inom området. Men vi ser dem egentligen inte som konkurrenter, marknaden är så enorm att det räcker och blir över. Det är väldigt bra med flera aktörer, det driver både den tekniska utvecklingen och produkt utvecklingen framåt.
Och vad tänker du om andra digitala bolag som exempelvis Omocom och Hedvig?
— De är inte alls som oss, vi konkurrerar inte med dem heller. Men vi kan lära oss av dem, de har gjort mycket som är bra. Gillar båda bolagen skarpt.
Vad tänker du är det som talar för att just Easy Peasy kommer att lyckas på den här marknaden framöver?
— Vi har ett jättebra team, en bra mix av olika erfarenheter: Erfarenheter av försäkringsutveckling, e-plattformar, utveckling av streamingtjänster och erfarenhet av e-handel och förstår hur e-handlare tänker och vilka behov de har. Jag har i mitt tidigare bolag exempelvis fått utmärkelsen ”årets e-handlare”. Men nu gäller det för oss att få ihop affären och fortsätta att bemanna vårt team med rätt människor, gärna folk som förstår möjligheterna med fintech/insurtech, säger Göran Broberg.
Hymas VD Anders Carlsson säger till Sak & Liv att han är mycket nöjd med samarbetet med Easy Peasy.
Vad är skälet till att ni har valt att samarbeta med Easy Peasy?
— Vi söker alltid nya lösningar som är bra för oss och våra kunder. Detta kändes som en självklar sådan och efter en presentation och demo av hur det skulle fungera tyckte jag det var en intressant lösning för HYMA. Lösningen skapar ett mervärde för våra kunder och är helt frivillig — samt stör inte kundens normala köpupplevelse. Kika gärna i någon av våra sajter och ni förstår vad jag menar — kunden får försäkringen presenterad för sig men väljer först på orderbekräftelsesidan om man önskar aktivera den fria månaden eller ej. För mig var det väldigt viktigt att lösningen inte är likt när man köper flygbiljett — där man måste ta ställning till en rad försäkringserbjudande innan man ens får köpa sin biljett — personligen tycker jag det stör köpupplevelsen.
— Det kändes också som Easy Peasy var en bra mix av personer med e-handels erfarenhet, tech och försäkring.
Hur har samarbetet utfallit hittills?
— Det har fungerat väldigt bra, vi har jobbat ihop och Easy Peasy och försäkringslösningen är nu implementerad på alla våra 4 siter (Hylte Jakt & Lantman, Maskinklippet, Duab och Dogger). Vi har haft ett nära samarbete och Easy Peasy har anpassat lösningen för oss.
Har ni några tankar om hur samarbetet kring försäkringarna skulle kunna fungera ännu smidigare?
— Det vore trevligt för oss att kunna följa tecknade försäkringar mer i realtid som vi gör med all annan försäljning. Men jag tror att Easy Peasy håller på att utveckla det just nu. Det pågår ett ständigt arbeta med att utveckla/förbättra tydlighet mot kunderna som tecknar eller behöver få hjälp med sin försäkring.
Går det att säga något i siffror om hur stort intresset har varit hittills?
— Vi är väldigt tidiga och siffrorna är små men vi hade en ökning på 400% av tecknade försäkringar mellan maj-juni.
— Vi ser ett stort intresse från våra kunder, det är mellan 30-40% som öppnar erbjudande om försäkringar av dessa tecknar visa dagar 50%. Detta tyder på stort intresse från kunderna och det känns spännande att vara med och utveckla en ny del av e-handeln, säger Anders Carlsson till Sak & Liv.