Paydrives intäkter steg 55 procent — men förlusterna växte
Under andra kvartalet i år ökade omsättningen i Paydrive med 55 procent till 4,5 miljoner kronor, framgår det av bolagets rapport i dag på morgonen. Samtidigt steg förlusten under kvartalet till -5,6 miljoner kronor.
Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 4,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2,9 miljoner kronor andra kvartalet 2021.
Rörelseresultatet uppgick till -5,6 (-2,4) miljoner kronor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,9 (-0,8) miljoner kronor.
Antalet försäkringskunder under kvartalet var i snitt 9 628 (6 698) och hade vid periodens slut stigit till 9 995 (6 989).
VD Carl Johan Thorsell säger bland annat så här i sin kommentar:
— Den ökade efterfrågan på Paydrives bilförsäkringar fortsätter i det andra kvartalet med såväl en 55% intäktsökning jämfört med 2021 men också med det första SaaS-avtalet av bolagets unika premiesättande algoritm QOTA (Quarterly Optimised Telematics Algorithm).
— Det är väldigt roligt att konstatera att bolaget kan driva organisk tillväxt trots att den för Paydrive mycket viktiga marknaden för begagnade bilar, minskade med ca 20% jämfört med 2021. Den ryska invasionen av Ukraina och den påföljande ökade finansieringskostnaderna för konsumenterna dämpar bilhandeln men Paydrives marknadsinvesteringar i egenkontrollerad distribution bär frukt och ser också ut att vara både mer effektiv och av höge kvalitet. Bolagets organiska tillväxtplaner bekräftas alltså operativt och ligger därmed fortsatt fast.
— Också mycket glädjande är att den första SaaS-affären av QOTA kunde presenteras under kvartalet. Därmed bekräftas den tidigare kommunicerade ambitionen att exportera QOTA till flera marknader och bygga ett andra affärsområde för Paydrive. Det internationella intresset av att med hjälp av QOTA reducera skadeprocenten i befintligt bestånd bedöms vara stort.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.