Gjensidige: Så ser svenska folket på försäkringsbedrägerier
De flesta har koll på att det är olagligt att överdriva förlustvärdet i skadeanmälan till sitt försäkringsbolag – så kallad ”påplussning”. Men ändå anser 11 procent av svenskarna att det är helt OK att överdriva, och menar att det är något som försäkringsbolagen räknar med. Det visar en ny undersökning som Gjensidige Försäkring i samarbete med Kantar Sifo.
Försäkringsbedrägeri förknippas ofta med att medvetet förstöra egendom för att få ut värdet via försäkringen.
Men det räknas också som bedrägeri att anmäla något som försvunnet eller skadat trots att det inte är det eller att överdriva värdet på det som har förlorats — något som inte alla är medvetna om.
— Det händer tyvärr ibland att skadeanmälan till försäkringsbolaget kryddas i syfte att få mer ersättning i efterhand. Det är olagligt och kan i vissa fall leda till fängelse, säger Markus Ljungblad, skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Av undersökningen framgår att majoriteten av svenskarna, 78 procent, anser att det är bedrägeri att krydda skadeanmälan till sitt försäkringsbolag.
Men samtidigt menar 11 procent att det är okej att plussa på förlustvärdet till försäkringsbolaget och utgår från att det är något som försäkringsbolagen nog räknar med.
– Det är positivt att så många anser att det här är att klassa som bedrägeri, men också nedslående att en så pass stor procentandel anser att det är ett okej agerande. För det stämmer inte alls att vi som försäkringsbolag räknar med det, vår utgångspunkt är snarare att vi litar på vår kund. Vårt fokus ska vara att ge god service, inte att kontrollera anmälningar och vi vill inte heller ge våra kunder en upplevelse av att vi ifrågasätter vilket värde de har förlorat. Det som är tråkigt är att försäkringsbedrägerier i slutändan drabbar alla kunder eftersom de leder till ökade kostnader för försäkringsbolagen som i förlängningen ger dyrare försäkringar, säger Markus Ljungblad.
Undersökningen visar också att andelen som tycker att det är OK att överdriva värdet av skadan är högre bland dem som är missnöjda med nivån på försäkringspremierna. Hela 20 procent av dem som inte upplever sin hemförsäkring som prisvärd menar att det inte är bedrägeri att lägga till extra förlustvärde. Den inställningen är därmed dubbelt så vanlig i den grupp som är missnöjda med priset, jämfört med inställningen hos svenskarna i allmänhet.
– Den som tycker att hemförsäkringen är för dyr kanske ser kryddandet som en möjlighet få tillbaka lite av de inbetalade försäkringspremierna. Men försäkringsidéen bygger ju på att man som försäkringskund delar sin risk med en större grupp över tid. Den som har oturen att drabbas av en omfattande skada, som exempelvis att huset brinner ner, befinner sig i en otroligt jobbig situation som ofta omfattar långt mer än det ekonomiska perspektivet. Men den personen får troligen ut mer ekonomisk ersättning än den som har turen att inte drabbas av någon skada alls. Kruxet är att det ju inte går att förutse vem som kommer att drabbas av en skada eller inte och det är därför det är så viktigt att skydda sig genom en bra försäkringslösning, säger Markus Ljungblad.
Undersökningen bygger på intervjuer med 1 000 svenskar som fått svara på frågor kring olika områden rörande försäkring.