Digitala betalningar till försäkringar: Hur har fintech förändrat förväntningarna hos svenska konsumenter?
Tekniken har förändrat hela världen, till stor del till det bättre. Numera är det mesta digitalt, även saker som vi tidigare inte trodde var möjligt att digitalisera.
iGaming-branschen är ett ypperligt exempel på detta. För bara 20 år sedan var det få som trodde att de skulle spela casinospel på ett online casino istället för hos det lokala casinot, men i dagens samhälle är det ytterst få som väljer att besöka fysiska casinon, åtminstone i jämförelse med den onlinebaserade marknaden.
En viktig faktor för att detta är möjligt är de teknikbolag som fokuserar på betalningslösningar. Numera går det att genomföra transaktioner blixtsnabbt åt båda hållen, och i många fall helt gratis. Detta har dock höjt ribban rejält på marknaden, och konsumenterna har väldigt höga förväntningar.
Krav på snabba transaktioner har ökat
Numera vill alla kunna ta del av blixtsnabba transaktioner, oavsett om det handlar om att föra över pengar mellan vänner och kollegor, eller för att köpa skor eller mat online. Dagens moderna betalningsmetoder gör att detta är möjligt, och är betydligt enklare att använda än förr i tiden tack vare smarta mobiltelefoner och tjänster som Swish och BankID.
Med hjälp av Swish och BankID går det t.ex. att genomföra transaktioner på bara några sekunder, vilket även stämmer för metoder som Trustly och PayPal.
Förväntar sig många olika alternativ
Konsumenterna förväntar sig inte bara snabba transaktioner nuförtiden, de vill även ha många olika alternativ att välja mellan. De vill kunna betala med kort, att pengarna dras direkt från bankkontot, tillsammans med ett flertal andra alternativ. Det är därför alternativ som Klarna är dominerande på den svenska marknaden. Tjänsten bidrar med massvis med alternativ, samtidigt som den både är gratis och enkel att använda.
Vill kunna köpa på faktura
Konsumenterna vill även ha möjlighet att handla på faktura. Detta är något som är väldigt vanligt i dagens samhälle, och giganter som Klarna erbjuder detta alternativ. Detta är en av de stora anledningarna till att de flesta e-handelsbutiker och liknande branscher erbjuder Klarna eller någon annan aktör med fakturaalternativ i sina tjänster.
Konsumenterna vill dock inte bara ha möjlighet att handla på faktura. De vill att fakturatiden ska vara minst 30 dagar, samt att det inte ska kosta något extra att använda metoden. De förväntar sig istället att det är företaget de handlar hos som ska ta på sig detta ansvar.
Därmed kommer de butiker och företag som inte erbjuder detta att få det svårt att konkurrera med de som faktiskt gör det.
Låga eller inga avgifter
De flesta betalningsmetoder är helt gratis att använda. Trustly, Swish och andra alternativ kostar inte ett enda öre för konsumenterna att använda, det är istället företaget som väljer att erbjuda dessa tjänster som får stå för notan, ofta i form av en fast avgift per transaktion + ett procentuellt påslag på ordersumman.
Det kan dock tillkomma vissa avgifter om du vill köpa på kredit eller inte betalar din faktura i tid, men det är standard och är något som de flesta konsumenter känner till och accepterar.
De betalningsmetoder som tar ut en avgift för konsumenterna är därmed inte särskilt populära marknaden.