Agria: Kontakta oss först — innan du besöker veterinären!
Agria meddelade på måndagen att man har beslutat att förändra sin vårdkedja för djursjukvård, så att djurägarna först kontaktar bolagets rådgivning innan man bokar tid för veterinärbesök.
Enligt Agria är den nya modellen för vårdkoordinering ett sätt att hjälpa djurägare att få tillgång till rätt typ av vård vid rätt tidpunkt, och säkra djurens trygghet och vårdbehov.
— Tillsammans med djurägare kan vi bidra till effektivare vård där veterinärernas tid nyttjas bättre. Samtidigt stabiliserar vi skadekostnader och därmed också kostnadsnivån på djurförsäkringen, säger Agrias VD Agnes Fabricius i en kommentar.
Den nya vårdkoordineringen innebär att djurägare först vänder sig direkt till Agria om djuret behöver vård. Via appen Agria Vårdguide — eller på telefon — gör en legitimerad djursjukskötare eller djurvårdare en första bedömning av djurets tillstånd och ger ett förslag på nästa steg.
Vid behov bokas ett besök hos en fysisk veterinär, då Agria skriver en remiss till veterinären. Djurägare kan också få rådet att avvakta någon dag. I andra fall kan handla om digital rådgivning av veterinär på Agria Vårdguide. Vid akut tillstånd kontaktar djurägaren omgående närmsta klinik.
Agria framhåller att det i längden gynnar djurägaren, försäkringskollektivet och djursjukvårdsbranschen att djuren får vård som är anpassad till det aktuella vårdbehovet; varken mer eller mindre.
En bakgrund till den nya vårdkedjan är de ökande kostnaderna för djursjukvården. Sedan 2016 har antalet veterinärbesök enligt Agrias statistik ökat med 25 procent bland hundar och hela 34 procent för häst. I och med att att djurägare använder sin försäkring allt oftare ökar kostnaderna för djursjukvård och därmed indirekt försäkringspremier.
— Vi ser att djurägare söker vård oftare samtidigt som bristen på veterinärer är påtaglig, och en hel del fall kan hanteras på andra sätt. Här behöver vi tänka om och hitta nya vägar. Därför vill vi att djurägare kontaktar oss i första hand när djuret inte mår bra, så säkrar vår djursjukvårdspersonal att djuret får tillgång till rätt typ av djursjukvård, säger Agnes Fabricius.
Agria påpekar att man därmed blir det första försäkringsbolag som i egen regi hjälper djurägare att hamna rätt i vårdkedjan dygnet runt. Bokningstjänsten via telefon och appen Agria Vårdguide är öppen för alla slags djur.
Flera andra djurförsäkringsbolag har en liknande tjänst genom samarbete med 2288 Djurens Vårdguide.