Löfs försäkringsresultat ökade årets första 8 månader till 961 Mkr
Under perioden januari—augusti uppgick resultatet i Löfs skadeförsäkringsrörelse till 961 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -67 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Det framgår av Löfs delårsrapport som presenterades på onsdagen.
Bakgrunden till överskottet är att kostnaderna för försäkringsersättningar har minskat kraftigt under året. Försäkringsersättningar efter avgiven återförsäkring uppgick januari—augusti till 86 miljoner kronor jämfört med 1 127 miljoner kronor motsvarande period föregående år. Totalkostnadsprocenten för årets första månader uppgick till 12 procent jämfört med 108 procent samma peri0d förra året.
Förändringen jämfört med föregående år är främst hänförligt till förändringen av avsättning för oreglerade skador.
Totalresultatet efter skatt uppgår till -368 miljoner kronor, jämfört med -104 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Försämringen är kopplad till orealiserade värdeförändringar på placeringstillgångar.
Enligt Löf visar har bolaget trots detta en fortsatt stabil ekonomisk ställning trots en turbulent omvärld.
— I likhet med övriga samhället har Löf levt i en föränderlig omvärld under det senaste året, med alltifrån stigande inflation till ökade geopolitiska spänningar som följd. Förändringar som bland annat lett till ökade kostnader för oss som bolag. Men till följd av en stark solvensposition står vi fortsatt stadigt på en stabil finansiell grund, säger VD Jesper Andersson i en kommentar.
Av delårsrapporten framgår bland annat att bolaget valt att investera 7 procent av sitt kapital i olika aktiefonder vilket inte skett tidigare. Den övervägande majoriteten, 80 procent, av investeringarna utgörs fortfarande av lågriskobligationer samt företagsobligationer, 13 procent.
— Vår placeringspolicy bygger på ett lågt risktagande med tydliga förvaltningskrav. Förvaltningen ska bland annat ske på ett både strikt etiskt som miljömässigt vis, och där vår andel gröna obligationer nu utgör cirka 11 procent av portföljen, säger Jesper Andersson.
Rapporten lyfter också upp utvecklingsarbetet inom Löf där bolaget valt att fokusera på fortsatt digitalisering och vidareutveckling av stödsystem.
— Vår strategi är tydlig, kortare handläggningstider och ökad kundnöjdhet. För att nå dessa mål fortsätter vi nu att satsa i vår verksamhet. Bland annat genom att fortsätta digitaliseringen av vår kundhantering, men också genom att vidareutveckla vårt nya digitala skadehanteringssystem, säger Jesper Andersson.
Antalet skadeanmälningar under årets första åtta månader ökade med 10 procent jämfört med motsvarande period i fjol, vilket enligt bolaget går i linje med prognoserna.
— Bortser vi från pandemiåret 2020 har vi under de senaste sex åren sett en årlig ökning av antalet skadeanmälningar in till oss. En bidragande faktor som vi ser är den ökande befolkningsmängden, vilket i sin tur bidragit till en ökad vårdkonsumtion. Men det kan också ses som en följd av att kännedomen om vår försäkring ökat bland allmänheten, säger Jesper Andersson.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.