Uppsägningstjänst genererar mångmiljonvinst till försäkringsbolagen

• Intresserad av en tjänst som på ett enkelt sätt ordnar uppsägningen av den gamla försäkringen när en kund bestämmer sig för att byta försäkringsbolag. VD Erik Hertsius på BankSignering kan hjälpa till!
En kund bestämmer sig för att byta försäkringsbolag för sin motorförsäkring, och tecknar en ny försäkring i ett annat försäkringsbolag. Det innebär att kunden själv måste avsluta sin tidigare försäkring. Annars kan inte bytet till den nya försäkringen ske.
För försäkringsbolaget som precis fått in den nya kunden är detta ett stort problem. Anledningen är att det inte är helt enkelt för kunden att avsluta sin tidigare försäkring:
-
Loggar kunden in hos sitt tidigare försäkringsbolag finns ingen valmöjlighet att avsluta försäkringen.
-
Ringer kunden till det tidigare försäkringsbolaget så finns det inget val i telefonväxeln för att avsluta försäkringen
-
Om kunden väntar i telefonkö på att tala med en telefonist och ber att få avsluta sin försäkring så placeras kunden i ytterligare kö. Därefter sker övertalningsförsök för att få kunden att stanna kvar hos det tidigare försäkringsbolaget.
-
Säger kunden ändå upp försäkringen så skickar vissa försäkringsbolag förnyelsefakturor på den uppsagda försäkringen. Kunden blir då ofta orolig och betalar förnyelsefakturan, vilket gör att försäkringsbytet inte kan ske.
Svårigheterna gör att en stor del av kunderna som tecknat en ny motorförsäkring inte kan genomföra försäkringsbytet. Med stora kostnader för försäkringsbolagen och dubbelförsäkrade kunder som konsekvens.
Problemet har varit välkänt i branschen sedan länge, men en universell lösning har saknats. Fram till nu.
Allt fler försäkringsbolag har nu börjat använda BankSignerings uppsägningstjänst. BankSignering bygger en skräddarsydd landningssida som kunden hänvisas till efter att ha tecknat en försäkring. Landningssidan harmoniserar med försäkringsbolagets profil och upplevs av kunden som en del i teckningsprocessen. På landningssidan kan kunden välja sitt tidigare försäkringsbolag och skriva under en uppsägning med Mobilt BankID. Uppsägningen skickas sedan till det tidigare försäkringsbolaget av BankSignering.
Kunden kan också välja att avsäga sig från all form av direktreklam från det tidigare försäkringsbolaget, t ex genom förnyelsefakturor på den uppsagda försäkringen.
Det gör att kunden inte behöver lägga någon tid eller energi på att avsluta sin försäkring. Det sköts automatiskt.
För det nya försäkringsbolaget är detta en mycket god affär, eftersom avhoppsfrekvensen hos kunderna som tecknat en försäkring minskar kraftigt. Enligt BankSignerings egna beräkningar är varje avhopp som kan avhjälpas värt 5 250 kr för det nya försäkringsbolaget, vilket innebär att med 5 000 tecknade motorförsäkringar per månad och 20% minskad avhoppsfrekvens så stiger vinsten för försäkringsbolaget med 12,6 Mkr per år.
Uppsägningarna accepteras idag av alla större försäkringsbolag.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta BankSignerings VD Erik Hertsius på [email protected].