Anders Lundin: ”Vi presenterar ett starkt tredje kvartal”
”Det är ett starkt tredje kvartal som vi presenterar”, säger Anders Lundin, chef för Gjensidige Försäkrings verksamhet i Sverige, i en intervju med Sak & Liv apropå Gjensidiges kvartalsresultat.
Under tredje kvartalet i år minskade rörelseresultatet för Gjensidige Sverige.
Men Anders Lundin menar ändå i intervjun med Sak & Liv att Gjensidige i Sverige gör ett starkt resultat.
Försäkringsrörelseresultatet för Gjensidige i Sverige sjönk under kvartalet med 38 procent jämfört med motsvarande period 2021, på grund av ökande skadekostnader. Vad kan ni berätta om bakgrunden till de stigande skadekostnaderna?
— Minskningen av försäkringsresultatet under årets tredje kvartal beror dels på en ökad underliggande skadeprocent, men det påverkas också till stor del av att vi har haft mindre avvecklingsvinster jämfört med motsvarande period förra året. Vi har inte haft några storskador under kvartalet, men vi ser en viss normalisering kring skadeutvecklingen inom primärt rese- och hälsoförsäkring som påverkar antalet skador. Det är ett starkt resultat med god underliggande lönsamhet inom både Privat- och Företagssegmenten, säger Anders Lundin.
Hur mycket skulle ni säga att det handlar om en post covid-effekt, det vill säga att skadorna ökar i år jämfört med föregående år då restriktionerna fortfarande påverkade bland annat bilkörning och resande?
— Det handlar delvis om en post Covid-effekt eftersom det förra årets tredje kvartal påverkades positivt av Coronapandemin.
Premieintäkterna har under kvartalet ökat med drygt 9 procent räknat i SEK. Vad ligger bakom den ökningen?
— Premietillväxten under det tredje kvartalet förklaras av en volymökning inom Företagsförsäkring, Fastighetsförsäkring samt Motorförsäkring inom både Privat Företag. Vår goda premietillväxt kan förklaras både av förvärvet av Nordeuropa under föregående år och av organisk tillväxt inom både Privat- och Företagssegmenten.
Gjensidigekoncernen beskriver — trots den vikande lönsamheten — det som att det är ”continued good progress” i Sverige. Vad skulle du säga är skälet till den bedömningen?
— Det finns flera goda skäl till den bedömningen. Vi ser en fortsatt positiv trend inom flera viktiga områden. Även om resultatet för det tredje kvartalet är något svagare jämfört med motsvarande period föregående år, så är det helt i enlighet med våra förväntningar.
— Det är ett starkt tredje kvartal som vi presenterar med en stabil premietillväxt på 9,2 procent i lokal valuta och en fortsatt god underliggande lönsamhet. Vi har också minskat vår kostnadsprocent med ytterligare 1,4 procent, samtidigt som vi kan se en ökad förnyelsegrad på 2,5 procent och det gäller både Privat- och Företagssegmentet.
— Inom den svenska verksamheten har vi arbetat intensivt och med långsiktigt fokus för att nå våra övergripande mål kring lönsam tillväxt, lägre kostnader och samtidigt en högre kundnöjdhet. Jag är mycket nöjd med att varje kvartalsresultat under 2022 visar att vi är på rätt väg och det noteras även inom hela Gjensidigekoncernen.
Ambitionen är att öka premievolymen och förbättra lönsamheten. Hur ska det ske?
— Vi ska fortsätta på inslagen väg. Det är dock viktigt att poängtera att våra mål kring lönsam tillväxt, ökad effektivitet och höjd kundnöjdhet är långsiktiga. Vi kommer med andra ord inte ageraopportunistiskt för att få till en hastigt ökad tillväxt. Vi har skapat en stabil grund att stå på för att nå lönsam tillväxt och den ska vi fortsätta att utveckla vidare, säger Anders Lundin.
Fotnot: Intervjun har genomförts via e-post.