SPP: Nyförsäljningen har ökat med 55 procent hittills i år
Under årets nio första månader har nyförsäljningen i SPP ökat med 55 procent jämfört med motsvarande period föregående år, framgår det av information från SPP på onsdagsmorgonen.
Nyförsäljningen uppgick till 1 704 miljoner kronor de tre första kvartalen i år jämfört med 1 099 miljoner kronor motsvarande period 2021.
— Den ökande nyförsäljningen beror på att flera stora arbetsgivare valt SPP som sin tjänstepensionsleverantör under året. Under kvartalet har också försäkringarna knutna till förvärvet av S:t Erik Livförsäkring synliggjorts i siffrorna. Det visar att vårt kunderbjudande är konkurrenskraftigt. Våra enkla digitala tjänster uppskattas av nya och befintliga kunder, säger SPP:s VD Jenny Rundbladh i en kommentar.
SPP:s resultat före skatt uppgår till 283 miljoner kronor hittills i år, vilket kan jämföras med 949 miljoner motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet är 542 miljoner kronor mot 634 miljoner kronor föregående år medan finans- och riskresultatet är -259 miljoner kronor mot 315 miljoner kronor föregående år.
SPP lyfter fram att bolaget under våren har renoverat sina lokalkontor i landet. I mars invigde bolaget sitt moderniserade huvudkontor i centrala Stockholm, där enligt SPP en undersökning utförd av undersökningsföretaget Leesman visar att medarbetarna är mycket nöjda med sin nya arbetsmiljö.
— Vår trivsamma arbetsplats upplevs bland medarbetarna leda till högre produktivitet, en känsla av samhörighet och kunskapsutbyte. Det här fantastiska resultatet i Leesmans enkät är ett kvitto på att vi lyckats med våra ambitioner att skapa en attraktiv och effektiv arbetsplats, säger Jenny Rundbladh.
SPP:s totala förvaltade kapital uppgick per den 30 september till 215 miljarder kronor, inklusive de 2,3 miljarder kronor som tillförts genom förvärvet av S:t Erik Livförsäkring. Inbetalda premier, inklusive S:t Erik Livförsäkring, uppgick till 10 996 miljoner kronor jämfört med 7 262 motsvarande period 2021. Solvenskvoten uppgick vid utgången av september månad till 168 procent.
Avkastningen för sparande med garanti uppgick under årets nio första månader, för en typkund i arbetslivsfasen, till -16,3 procent. För en typklund som uppnått pensionsålder var motsvarande siffra -12,3 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till -15,8 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till -9,2 procent.
Storebrandkoncernen, där SPP ingår, rapporterar för tredje kvartalet en ökning av premievolymen med 22 procent och ett koncernresultat på 670 miljoner NOK.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrands rapport för tredje kvartalet.