Hedvig nu uppe i en premievolym på 140 miljoner kronor
Insurtechbolaget Hedvig har nu kommit upp i en premievolym på 140 miljoner kronor, framgår det av bolagets delårsrapport för perioden januari—augusti i år.
Premievolymen på 140 miljoner kronor på årsbasis kan jämföras med 91 miljoner kronor vid årsskiftet.
Tillväxten har enligt rapporten skett både inom grundprodukten hemförsäkring i Sverige, Norge och Danmark och inom de nyetablerade försäkringsområdena olycksfallsförsäkring och bilförsäkring.
När det gäller bilförsäkringen, som lanserades tidigare i år, fungerar Hedvig som förmedlare för Eir Försäkring. Enligt Hedvig har 60 procent av de bilägare som är kunder i Hedvig visat intresse för att byta till Hedvigs försäkringslösning från sitt nuvarande bolag.
Premieinkomsten i Hedvig-koncernen uppgick januari—augusti till 95,2 miljoner kronor medan premieintäkten för egen räkning uppgick till 13,9 miljoner kronor. Det tekniska resultatet var på -150,8 miljoner kronor och bolagets resultat efter skatt uppgick till -147,9 miljoner kronor. Totalkostnadsprocenten för perioden var på 1 169 procent.
I delårsrapporten lyfter Hedvig fram att bolaget mot bakgrund av förändringarna av den globala ekonomin under året har vidtagit åtgärder för att sänka kostnader och därmed snabba på vägen mot lönsamhet.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av delårsrapporten.