FI: Försäkringsbolagen behöver bli bättre på hållbarhetsinformation
Försäkringsbolagens information om hur hållbarhetsrisker integreras i verksamheten behöver bli tydligare och mer konkret. Det menar Finansinspektionen i en ny rapport om hur försäkringsbranschen sköter sig när det gäller information om hållbarhet.
FI publicerade på torsdagen sin rapport ”Hållbarhetsrelaterade upplysningar från försäkrings- och tjänstepensionsföretag” om hur försäkringsbolag som erbjuder sparandeförsäkringar hanterar hållbarhetsrelaterad information.
Av EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar, kallad SFDR, framgår vissa krav på hur finansiella företag ska informera om hållbarhet. Tanken är att kraven ska ge konsumenter ökad kunskap om hållbarhetsrisker, öka jämförbarheten mellan finansiella produkter när det gäller hållbarhet och minska risken för grönmålning.
I rapporten har FI sammanställt hur 34 försäkrings- och tjänstepensionsbolag redovisar hållbarhetsinformation på webbplatser och i sin förköpsinformation.
FI drar bland annat slutsatsen att information om hur hållbarhetsrisker integreras i verksamheten bör bli tydligare och mer konkret. FI poängterar också att bolag som erbjuder produkter där kunden själv väljer investeringsalternativ — exempelvis fondförsäkring och depåförsäkring — bör ha som utgångspunkt att ange hur hållbarhetsrisker integreras i processen inför beslut om vilka investeringsalternativ som ska erbjudas.
Enligt FI kan man i ett senare skede komma att analysera kvaliteten på de hållbarhetsrelaterade upplysningar närmare.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av FI:s rapport.