Gjensidige: Åtta av tio bilförare distraheras av sin touch screen
Tre av tre fyra svenskar uppger att de har åkt bil med en förare som riktat uppmärksamheten åt annat än själva körandet och nära åtta av tio bilförare med en touch screen i bilen uppger att det förekommer att den tar fokus från körandet. Det visar en ny undersökning från Gjensidige i samarbete med Kantar Sifo.
Undersökningen bygger på intervjuer med drygt 1 100 svenskar. Endast 13 procent av de tillfrågade uppger att de aldrig har upplevt att bilföraren har haft sin uppmärksamhet på annat än bilkörningen.
— När så pass många har upplevt att uppmärksamheten ligger på annat än körningen så innebär det en allvarlig trafikrisk. Det här är en oroväckande utveckling eftersom den här typen av uppmärksamhetstapp som uppstår kan jämföras med det som inträffar när man druckit alkohol. Det är också en anledning till att det är lagstadgat att man som förare inte får knappa på mobilen när man kör, säger Markus Ljungblad, skadechef på Gjensidige i Sverige.
Av de bilförare som har en touch screen i bilen uppger 77 procent — alltså nästan åtta av tio — att det händer att skärmen tar fokus från körandet. Den vanligaste distraktionen är telefonsamtal.
– Det är olyckligt om bilens touch screen blir en distraktion, för den ska ju vara till som ett verktyg och en hjälp för föraren. Ett bra sätt att undvika att bli distraherad under bilfärden är att alltid ställa in radiokanal, podcast eller den musikapp man vill lyssna på innan man ens startar bilen. Ett annat tips för att undvika att inmatning på GPS:en tar fokus från bilkörningen är att förbereda sin resa genom att slå in destinationen redan före bilen börjar rulla, säger Markus Ljungblad.