Fribrevsbolaget ökade intäkterna med 74% – planerar nyemission Q1

• ”Kontentan av 2022 är att vi känner att vi är väl rustade inför framtiden”, säger VD Nicklas Hellberg.
Till och med november förra året ökade Svenska Fribrevsbolaget sina intäkter med 74 procent, jämfört med motsvarande period föregående år, till 11,6 miljoner kronor. Det framgår av bolagets nyligen publicerade aktieägarrapport. Under första kvartalet i år planerar bolaget för en nyemission; mer detaljer om detta presenteras senare under våren.
Svenska Fribrevsbolaget lade i slutet av december fram en aktieägarrapport för 2022. Enligt bolaget är avsikten att framöver att publicera kvartalsrapporter mer löpande.
Det här är något av den information som framgår av decemberrapporten, som avser verksamheten till och med november månad:
• Intäktsökning med 74 procent. Trots en skakig marknad med fallande börskurser har bolagets totala intäkter ökat med 74 procent under året jämfört med föregående år. Till och med november uppgick de löpande intäkterna till 7,6 (4,1) miljoner kronor och resultatet till -18,1 (-15,2) miljoner kronor.
• Ökning av antalet anställda. Bolaget har under 2022 gått från 13 anställda medarbetare till 23 anställda, det vill säga en ökning med 10 personer. Detta är huvudförklaringen till att bolagets kostnader har ökat under året. Avsikten är att under 2023 öka antalet rådgivare och att kraftigt utöka marknadsföringsbudgeten.
• Ökat fokus på intern distribution. Inledningsvis hade bolaget en affärsmodell där man arbetade både med intern och extern distribution. Den externa distributionskanalen har nu tonats ned och man arbetar nu i första hand med intern distribution. Den interna distributionen ökade under 2022 med 14 procent.
• Justerade priser och satsning på digitala verktyg. Per den 1 januari har bolaget kraftigt sänkt den premieavgift som kunderna betalar när de flyttar in sitt kapital. Under 2022 har man även satsat stort på utvecklingen av digitala verktyg, som nu har testats fullt ut och implementerats i verksamheten.
• Nyemission planeras under våren. Bolaget planerar att genomföra en nyemission under första kvartalet i år. Så här kommenteras det i rapporten: ”I linje med den finansieringsplan som meddelades i samband med nyemissionen i september 2021, samt vid bolagsstämman 2022, planeras nu nästa kapitalrunda under Q1 2023. Mer information och detaljer kring detta kommer i början av 2023.”
Enligt rapporten uppgick bolagets solvenskvot per den 30 november uppgick till 146 procent av SCR-kravet. En prognosen är att det förvaltade kapitalet behöver öka med cirka 1,3 miljarder kronor innan bolaget uppnår break-even.
Sak & Liv frågade VD Nicklas Hellberg om hur han ser på år 2022 som helhet:
— Vi har haft ett bra ett år. Under 2022 är det förvaltade kapitalet upp nästan 25 procent på helåret. Då har vi ändå, som alla bolag, haft ett speciellt år där kunderna har påverkats av ett högre ränteläge, högre inflation och höga energipriser. Det har gjort att många tänker mer ”här och nu” än att se framåt på pensioner och sparande. Att vi ändå har växt på så pass bra är verkligen jättekul!
— Allmänt sett har vi annars under året byggt vidare på bolaget och fått in tio nya anställda, varav flera nyckelpersoner. En av dem är Magnus Lekander som tidigare har suttit i vår styrelse och nu är inne operativt som Head of Operations. Istället är vi väldigt glada för att ha fått in Margareta Alestig som ny ledamot i styrelsen. Hon har tidigare haft flera tunga poster i näringslivet bland annat på Sjätte AP-fonden och bland annat arbetat mycket med hållbarhet.
— Vi har även tagit hem ekonomifunktionen och stärkt upp på marknads-, utvecklings- och försäljningssidan. Vi har lagt mycket fokus på systemutveckling. Överlag har året har varit ett riktigt utvecklingsår, där vi har fått mycket att funka och identifierat flaskhalsar i verksamheten som vi nu har arbetat bort. Vad man kan säga efter året är också att affärsmodellen funkar; vi har låga utflöden och hög kundnöjdhet — ett kvitto på att kunderna gillar det vi gör!
I rapporten sägs att bolaget har haft en intäktsökning på 74 procent. Det låter onekligen väldigt bra med tanke på hur avkastningen har sett ut på finansmarknaderna.
— Ja, kanske stirrar vi oss lite för mycket blinda på avkastningen på marknaden. Hade vi bara sett isolerat på siffran 74 procents intäktsökning hade det bara varit jubel. Och kanske är det till och med så att det har varit en fördel för oss att vår affärsmodell har testats på allvar under året om har gått. Självklart påverkas vi av allt som händer i vår omvärld och den dåliga utvecklingen på marknaden, men vi ser också att modellen fungerar och att vårt kunderbjudande står stadigt. Kontentan är att vi känner att vi är väl rustade inför framtiden.
Ni har också justerat er affärsmodell och tonat ned satsningen på extern distribution. Vad kan du berätta om bakgrunden till det?
— Den externa kanalen är nedpriroiterad. Vi ser att de direktdistribuerade kunderna är på den nivån att det räcker gott och väl för våra tillväxtmål och då lägger vi krutet där det gör mest nytta. Man kan se det som att vi nu gör samma prioritering i distributionen som vi har gjort när vi definierar vår marknad. Vi fokuserar helt på att jobba med fribrev istället för på att ta in löpande affär, vi väljer att lägga vikt vid det som är våra styrkor.
Nu är vi inne i ett nytt år. Vad kan du berätta om vad som händer 2023?
— Det tråkigs svaret är väl att vi ska väl fortsätta att göra det vi har gjort tidigare och göra mer av det. Vi har nyligen flyttat till nya fräscha lokaler i Västerås. Den systemutveckling som vi har arbetat med under det gångna året gör att vi känner stor tillförsikt inför 2023. Men jag vill inte ge några konkreta prognoser, vi brukar vara lite sparsamma med det, inte minst med tanke på allt som händer i vår omvärld.
Avsikten är att det ska ske ett kapitaltillskott nu under våren. Kan du säga mer om hur stort belopp ni tänker er att ta in och till vilka investorer som nyemissionen kommer att riktas?
— Det kan jag inte säga, däremot att kapitaltillskottet i år ligger helt i linje med de planerna vi hade redan när vi startade bolaget. Mer information om kapitaltillskottet kommer senare under året, säger Nicklas Hellberg till Sak & Liv.