SPP:s nyförsäljning ökade förra året med 62 procent

• ”Förra året var ett turbulent år med oro i omvärlden, skakig börs och höjda marknadsräntor vilket påverkade avkastningen på förvaltat kapital och därmed SPPs resultat negativt”, säger SPP:s VD Jenny Rundbladh.
Under förra året steg SPP:s nyförsäljning med 62 procent jämfört med 2021, rapporterar bolaget.
Nyförsäljningen 2022 uppgick till 2 592 miljoner kronor jämfört med 1 596 miljoner kronor 2021. Fjärde kvartalet ökade nyförsäljningen med 79 procent jämfört med samma period 2021. De löpande månadspremierna ökade under året med 17 procent.
— Den ökande nyförsäljningen och tillväxten i de löpande månadspremierna beror på att flera arbetsgivare valt SPP som sin tjänstepensionsleverantör under 2022. Det är ett bevis på att SPPs erbjudande tas emot väl av nya och befintliga kunder. Vår ambition är att göra pension enkelt och alltid utgå från kundernas behov, därför har vi lyckats vinna flera upphandlingar i hård konkurrens, säger SPP:s VD Jenny Rundbladh i en kommentar.
Bolagets resultat för 2022 uppgick till 479 miljoner kronor före skatt. Resultatet är lägre än föregående år då resultatet uppgick till 1 286 miljoner kronor. Nedgången var enligt SPP väntad med hänsyn till den finansiella oron. Driftsresultatet var 577 miljoner kronor mot 777 miljoner kronor föregående år. Finans- och riskresultatet var -227 miljoner kronor jämfört med 370 miljoner kronor föregående år. Solvenskvoten är 162 procent.
SPP:s totala förvaltade kapital uppgick vid årsskiftet till 223 miljarder kronor jämfört med 247 miljarder kronor ett år tidigare. Inbetalda premier under perioden var 15,1 miljarder kronor jämfört med 14,5 miljarder kronor 2021. Solvenskvoten för SPP var per den 31 december 162 procent.
— Förra året var ett turbulent år med oro i omvärlden, skakig börs och höjda marknadsräntor vilket påverkade avkastningen på förvaltat kapital och därmed SPPs resultat negativt. Underliggande har SPP en stark utveckling i affären. Vi har under året avslutat förflyttningen till en modern skalbar digital plattform vilket lägger grunden för fortsatt utveckling av våra digitala tjänster. SPP har också tagit emot en rad utmärkelser, bland annat Privata Affärers småföretagarpris för en enkel och heltäckande lösning för egenföretagare. I slutet av året utsågs Storebrand/SPP för tredje året i rad till ett av världens tio procent mest hållbara börsnoterade företag enligt Dow Jones Sustainability Index 2022, säger Jenny Rundbladh.
Sparande med garanti gav 2022 en avkastning på -11,9 procent för en typkund i arbetslivsfasen. En typkund som uppnått pensionsålder fick en avkastning på -9,5 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till -11,5 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till -7,5 procent.
Produkten Sparande med garanti har funnits i sju år. Portföljen består av en global mix av noterade och onoterade aktier, reala tillgångar samt en väldiversifierad mix av obligationer och lån i ränteportföljen. Den genomsnittliga avkastningen per år sedan starten har för en typkund i arbetslivsfasen varit 5,9 procent.
— Efter flera år av positiv avkastning på pensionskapitalet var 2022 ett utmanande år med stigande räntor och stora fall på världens börser. Den onoterade delen av SPPs portfölj har dock klarat sig bra där till exempel fastigheter och private equity levererat en positiv avkastning. Det är viktigt att se till pensionskapitalets utveckling och avkastning över tid eftersom det är ett långsiktigt sparande. Glädjande nog såg vi en upphämtning på marknaden i slutet av året och en kund i arbetslivsfas fick under det fjärde kvartalet en snittavkastning på dryga 5 procent, säger Jenny Rundbladh.
För Storebrandkoncernen som helhet uppgick rörelseresultatet under fjärde kvartalet till 624 miljoner NOK jämfört merd 1 038 miljoner NOK fjärde kvartalet 2021.
Kapitalförvaltningen i Storebrand Asset Management hade under fjärde kvartalet ett kvartalsinflöde på 8 miljarder NOK och ett nettoinflöde under helåret på 17 miljarder NOK. Nettoomsättning uppgick fjärde kvartalet till 576 miljoner NOK. Det förvaltade kapitalet uppgick vid utgången av året till 1 020 miljarder NOK. Storebrand Asset Management lyfter också fram att bolaget första infrastrukturfond stängdes under fjärde kvartalet.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrandkoncernens bokslutskommuniké.