Riskskatt och sanktionsavgift sänkte resultatet 2022 för LF Bank

• ”Jag är stolt över det vi tillsammans har lyckats åstadkomma 2022”, säger VD Sven Eggefalk.
Trots ökade intäkter och minskade rörelsekostnader sjönk resultatet 2022 för Länsförsäkringar Bank med 10 procent. En bidragande orsak till det minskade resultatet är en sanktionsavgift från FI och den nya statliga så kallade riskskatten.
Under förra året ökade rörelseintäkterna i Länsförsäkringar Bank med 9 procent till 5 033 miljoner kronor, jämfört med 4 610 miljoner kronor år 2021.
Inlåningen ökade 5 procent till 153 miljarder kronor och utlåningen ökade 4 procent till 367 miljarder kronor. Fondvolymen minskade med 13 procent till 299 miljarder kronor.
Rörelsekostnaderna minskade till 2 510 (2 523) miljoner kronor.
Men samtidigt sjönk rörelseresultatet med 10 procent, till 2 067 (2 296) miljoner kronor.
En bidragande orsak till det minskade rörelseresultatet är den så kallade riskskatten, som ökade bankens skattekostnader med 212 miljoner kronor under året. En kostnad som sänker resultatet är även en sanktionsavgift på 90 miljoner kronor, beslutad av Finansinspektionen efter en undersökning av regelefterlevnad när det gäller transaktionsövervakning. En ytterligare faktor är att de bokförda kreditförlusterna ökat jämfört med 2021.
Per årsskiftet lämnade banken ett koncernbidrag på 318 miljoner kronor. Styrelsen avser nu att föreslå en utdelning på 81 miljoner kronor.
Bankens VD Sven Eggefalk säger bland annat så här i sin kommentar till bankens bokslutskommuniké:
— Under 2022 har osäkerheten i omvärlden ökat markant, såväl geopolitiskt som makroekonomiskt, och vi har sett betydande styrräntehöjningar i syfte att stävja inflationen. Detta har givit mer negativa makroekonomiska utsikter och har tidvis också skapat ökad oro på finansmarknaderna. Såväl våra privat- som företagskunder upplever därigenom stor osäkerhet kring de ekonomiska utsikterna, och har i många fall fått uppleva högre kostnader i form av exempelvis energipriser, insatsvaror, matpriser och räntor. För Länsförsäkringar med vår lokala, kundnära profil och våra kvalificerade medarbetare, är vi övertygade om att vi kommer att fortsätta vara en viktig faktor för att stödja och assistera våra kunder i finansiella frågor i dessa utmanade tider.
— Vi fortsätter vår utveckling inom digitaliseringsområdet för att ytterligare kunna förenkla kundernas vardag och har under året också lanserat gröna bolån, energisparlån och ett helt grönt fonderbjudande. Vi fortsätter också det viktiga arbetet mot penningtvätt och finansiell brottslighet, vilket är till avgörande nytta såväl för våra kunder som för samhället i stort. Jag är stolt över det vi tillsammans har lyckats åstadkomma 2022. Resultatet var starkt med god tillväxt inom bolån och inlåning, samt gott nettoinflöde i våra fonder. Kreditkvaliteten är mycket god och den finansiella positionen är stark, vilket utgör en solid grund för att kunna fortsätta vara en stabil faktor för kunderna även under 2023.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén.