Länsförsäkringar får toppbetyg från medarbetare i ny kartläggning
Flera bolag inom länsförsäkringsgruppen får toppbetyg av sina medarbetare i medarbetarenkäter, visar en kartläggning från företaget Brilliant Future.
Brilliant Futures kartläggning bygger på medarbetarnas egna upplevelser och sammanlagt ligger över 240 000 svar från medarbetarundersökningar till grund för resultatet. Insamlingen av data har pågått under hela 2022.
— De krispräglade tider som vi lever i ställer dagens arbetsplatser och ledarskap på sin spets. Det är viktigare än någonsin att leda organisationen framåt – att kunna berätta vart organisationen är på väg, måla upp en strategi och vision, skapa lust att vilja vara med på resan, sätta upp mål, förtydliga mål och följa upp mål. Piab, Länsförsäkringar och Avarda utmärker sig tydligt på den punkten. För att nå dit är det avgörande att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta medarbetarnas upplevelse och sedan analysera data och agera på resultatet för att hela tiden bli bättre, säger Brilliant Futures VD Ulrika Jonsson i en kommentar.
Inte mindre än två länsförsäkringsbolag finns med bland de tre högst rankade bolagen i tjänstesektorn. Länsförsäkringar Stockholm ligger i topp bland de undersökta företagen i kategorin tjänsteföretag. Svenskt Näringsliv är tvåa och Länsförsäkringar Uppsala trea. Länsförsäkringar Stockholm ligger dessutom på andra plats i kategorin bästa ledarskap och Länsförsäkringar Gotland på tredje plats i kategorin Årets förändringsresa med organisationer som har förbättrat sitt medarbetarengagemang mest under det gångna året.
Enligt Brilliant Futures kartläggningen är den främsta faktorn som gör att de topprankade organisationerna sticker ut är att medarbetarna upplever att företagets ledningsgrupp leder organisationen på ett bra sätt, och att organisationen utvecklas för att möta omvärldens förändringar. Detta i sin tur spiller över på medarbetarengagemanget.
Brilliants löpande undersökningar visar även att organisationer som har ett högt medarbetarengagemang har fler lojala kunder än de organisationer som har ett lågt medarbetarengagemang. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.