”Bolag som går utanför sin comfort zone blir morgondagens vinnare”

• ”Det handlar om att hitta balansen mellan det långsiktiga och det kortsiktiga och att lyckas kombinera leveransen av det vi alltid varit bra på med nya distributionsmodeller för att möta nya förväntningar och kundbehov. De försäkringsbolag som blir bra på den kombinationen och som vågar gå utanför sin comfort zone är de som kommer att gå vinnande in i framtiden”, säger Gjensidiges Sverigechef Anders Lundin.
Anders Lundin, Sverigechef på Gjensidige, skriver i en krönika att de försäkringsaktörer som vågar gå utanför sin comfort zone är de som blir vinnare i framtiden. Ett exempel på ett pilotprojekt som går utanför de vanliga ramarna för vad ett försäkringsbolag ägnar sig åt är Gjensidiges bilabonnemangstjänst Schysst.
Nu under våren blir det två år sedan vi från Gjensidige påbörjade ett för branschen banbrytande och djärvt pilotprojekt. Vi lanserade Schysst, som är en helt ny bilabonnemangstjänst. På en marknad i ständig och snabb förändring är den här typen av projekt, som ligger utanför den ordinarie kärnverksamheten, vägen framåt.
Tiden går snabbare nu än för ett par decennier sedan. Nya digitala lösningar tas fram i en rasande takt för att möta nya kundbehov och förväntningar som också är i ständig och snabb förändring. Utvecklingen har aldrig gått så fort som nu. Det var länge sedan den digitala revolutionen bara handlade om att uppgradera it-system och att sluta fylla våra kunders brevlådor med pappersblanketter. Förväntningarna är något helt annat i dag, nu handlar det om helheten och våra arbetssätt.
Vår marknad präglas av hård konkurrens där den som lyckas anpassa sig smart och snabbt utefter nya förutsättningar kommer ha företräde. Det kräver dock ett robust fundament med stabila processer, kompetenta medarbetare och fungerande rutiner. Vi som bransch behöver tänka helt nytt kring kundupplevelsen och bli ännu mer snabbfotade när det gäller att testa nytt och att lansera nya tjänster och produkter. I princip allt vi erbjuder behöver kunna gå med automatik och på ett ögonblick. Den som hänger med och anpassar sig för att möta framtidens konsumtionsbeteenden har optimala förutsättningar.
Ett exempel på ett nytt kundbeteende är hur vi äger bil i Sverige i dag. Bilmarknaden har ändrats från att kunden själv köper bil till att mer gå mot privatleasing och abonnemangslösningar i olika former. Den här trenden innebär nya förutsättningar som kommer ställa nya krav på oss som försäkringsgivare. Därför startade vi ett för vår bransch banbrytande pilotprojekt, nämligen Schysst.
Schysst innebär att den som använder tjänsten har sin bil precis som när man äger en bil, men med skillnaden att abonnenten kan byta bil när som helst. Det är inte lika kortsiktigt som att hyra en bil och det finns heller inga långa bindningstider som vid leasing. Det blev snabbt tydligt att vi fyllde ett nytt behov på marknaden. Beställningarna var inom kort fler än antalet bilar vi hade att abonnera ut.
Vi startade pilotprojektet för att testa nytt och samla viktiga insikter kring hur vi smartast kan vidareutveckla vår affär för att möta framtidens konsumtionsbeteende. Här har Gjensidige fördelen av att vara en liten aktör på den svenska marknaden, samtidigt som vi har en stor och stabil koncern i ryggen. Det gör att vi kan vara snabbfotade och agera testbädd för koncernen i Sverige. Schysst är ett konkret exempel på det och går dessutom i linje med koncernens vision om mobilitet och mobila lösningar.
Det här är också ett exempel på hur vi som försäkringsbolag kan testa nytt för att möta nya trender i samhället. Men som verksamhet behöver vi också fokusera på det som sker här och nu. Vi fortsätter därför vårt fokus på att förbättra och effektivisera våra processer. Det är en förutsättning för att kunna arbeta med utveckling. Gjensidige kommer i liten skala att fortsätta att testa helt nya lösningar och produkter som ligger utanför och samtidigt nära kärnverksamheten, för att hämta in lärdomar som kan stärka erbjudandet inom kärnverksamheten framöver. Det handlar om att hitta balansen mellan det långsiktiga och det kortsiktiga och att lyckas kombinera leveransen av det vi alltid varit bra på med nya distributionsmodeller för att möta nya förväntningar och kundbehov. De försäkringsbolag som blir bra på den kombinationen och som vågar gå utanför sin comfort zone är de som kommer att gå vinnande in i framtiden.
Anders Lundin
Gjensidiges Sverigechef
Krönikan har tidigare publicerats på Insurance Evolutions Linkedin-sida, inför Anders Lundins framträdande på Insurance Evolutions nätverksträff den 15 mars. Nätverksträffen är fullbokad men det är möjligt att sätta upp sig på väntelista här.