Försäkrat: Undersökning av försäkringsbolagens svarstider

• Många försäkringsbolag finns det på den svenska marknaden — men vilket bolag är egentligen snabbast på att svara på mejl eller telefon?
Hur snabba är egentligen svenska försäkringsbolag på att svara sina kunder? Försäkrat.se har nyligen genomfört en undersökning av försäkringsbolag på den svenska marknaden och deras svarstider via chatt och mejl.
Detta för att de tror att svarstider kan vara en avgörande faktor för försäkringsbolagens potentiella och existerande kunder. I denna artikel kan du läsa mer om undersökningen och dess syfte. Försäkrat som genomfört denna undersökning är en jämförelsesida för försäkringar vars vision är att hjälpa konsumenter att göra informativa försäkringsval.
Varför undersöka försäkringsbolagens svarstider via mejl och chatt?
“Nyligen släpptes en studie som visar hur varannan ung person lider av telefonskräck. Detta kan innebära en ökad efterfrågan och högre press på försäkringsbolagens andra kommunikationskanaler, som exempelvis mejl och chatt.” förklarar Martin Dahlgren.
“Ytterligare motiv för att undersöka dessa två kanaler är att se om det är någon skillnad, det vill säga om försäkringsbolag verkar prioritera en kanal framför en annan. Som kund kan det vara en lättnad att veta från vilken kanal den får snabbast svar om den har en fråga.” fyller Joel Ahlby, redaktör på Försäkrat.se i.
Hur trodde ni att försäkringsbolagen skulle prestera?
“Vår hypotes var att samtliga försäkringsbolag skulle svara snabbast via deras chatt-funktion och att svaren per mejl skulle ta en aning längre tid.” säger Joel.
För att göra undersökningen opartisk frågades samma enkla fråga till respektive försäkringsbolag samma dag och tid. Något som inte var påtänkt innan undersökningen genomfördes var att kolla om alla försäkringsbolag hade både en mejladress och en chattfunktion. I vår moderna tid, med många nya utmanare på den svenska försäkringsmarknaden tänkte vi att det var en självklarhet med båda kommunikationskanalerna.
Resultat – vilket försäkringsbolag svarade snabbast?
Komplett lista och sammanfattning av undersökningen över vilka försäkringsbolag som var snabbast går att läsa i sin helhet på Försäkrat hemsida.
“Utan att avslöja hela undersökningen och dess resultat kan vi säga att ett det var ett relativt nytt försäkringsbolag som var snabbast på att svara både per mejl och chatt. Om detta är en indikation på att nyetablerade försäkringsbolag på den svenska marknaden har detta som en viktig del i deras strategi tycker vi kan vara ett spännande ämne att undersöka vidare” säger Evelina Bernardo som genomfört undersökningen.
“Eftersom vi tror att det är en viktig faktor för kunden att få snabba svar ser vi att det är mycket möjligt att det är fallet.” fyller hon i.