Anna Green: Så ska Zurich bredda sig mot mid-market-segmentet
Under det senaste året har Zurich ökat sin premievolym i Sverige med över 33 procent. Sak & Liv har talat med Anna Green, VD för Zurich i Sverige sedan ett drygt år. Hon berättar bland annat att Zurich nu satsar på att bredda sig från att enbart ha fokus på de största företagen till att även satsa inom mid-market-segmentet på den svenska marknaden.
Under 2022 uppgick premieinkomsten för Zurich i Sverige till 1 379 miljoner kronor — en ökning med drygt 33 procent på ett år!
Därmed är Zurich det bolag av de tio största på den svenska skadeförsäkringsmarknaden som ökade sin premievolym allra mest under förra året i procent räknat.
Zurich är också — tillsammans med Protector — det sakbolag som ökade allra mest i marknadsandel under 2022. En ökning med av marknadsandelen med 0,3 procentenheter på ett år kan ytligt sett synas vara blygsam, men den ökningen motsvarar en ökad premievolym med hela 344 miljoner kronor.
Vad är bakgrunden till Zurichs framgångar på den svenska marknaden? Hur ser bolaget på framtiden?
Sak & Liv har talat med Anna Green, filialchef och VD för Zurich i Sverige sedan 2021.
Du har nu varit VD för Zurich i Sverige sedan ett drygt år tillbaka. Vad tänker du är skälet till att du fick uppdraget som Sverige-VD i Zurich, och vad är dina tankar om organisationen nu när du har hunnit lära känna den på allvar?
— Jag tror att när man från ledningen på Zurich identifierade att man önskade någon som har jobbat internationellt och har erfarenheten av att bygga verksamhet ur ett mer globalt perspektiv. Så fastnade blicken på mig med de erfarenheter jag har sedan tidigare av att arbeta i en global organisation i försäkringsbranschen.
— Zurich är en organisation som har långa anor — drygt 150 år globalt — och som rymmer otroligt mycket kunskap och kompetens. Samtidigt är det en organisation som tar ansvar, som bryr sig och är starka när det gäller hållbarhetsfrågor och inkludering. Innan jag valde att kliva in här tittade jag på företaget värderingar för att få klart för mig om de stämmer in på ett bra sätt med mina tankar. Man arbetar mycket med jämställdhetsfrågor — och bryr sig verkligen både om varandra och världen.
Tidigare har du bland annat arbetat internationellt inom försäkring under många år på AIG, i Paris, i London och i Singapore. Går det att säga något om intrycket av hur Zurich arbetar, jämfört med andra internationella bolag?
— Jag har jobbat i stora organisationer i Sverige också och min bild är att det dels finns en generell företagskultur, dels är olika hur en stor organisation fungerar i olika delar av världen. Jag uppskattar verkligen Zurich och den möjlighet vi har fått nu att bygga ett starkt team på den här marknaden.
Många har troligen fördomen att ett schweiziskt försäkringsbolag är mer byråkratiskt och formellt än ett svenskt bolag. Hur stämmer det hittills med din erfarenhet?
— En fördel med Zurich i Sverige är att det finns en mycket hög grad en hög grad av självbestämmande — tillsammans med den kunskap och kompetens som finns globalt. Här fungerar vi mest som en lokal svensk organisation, präglad av den svenska företagskulturen. Sedan är det givetvis som med alla stora internationella företag att det finns guidelines från hemmaarenan.
— Våra guidelines handlar samtidigt inte så mycket om regelverk, utan mer om att det ska vara en bra mix av kunskap kring försäkringsprodukter och av erfarenheter av hur affären har utvecklats och växt fram på den lokala marknaden. En stor fördel med att befinna sig i en global organisation är också att vi har möjlighet att dra nytta av de erfarenheter som redan har gjorts i andra länder i världen. Vi sitter på första parkett vilket ger oss stora möjligheter att vara relevanta för våra kunder.
— Sedan tycker jag inte att fördomarna kring schweizisk företagskultur stämmer in alls på Zurich Hos oss har vi en väldigt diversifierad ledning som representerar vårt globala footprint. Jag har ingen insyn i om det är något man har gjort medvetet eller ej, men det är i alla fall en ledningsgrupp som är väldigt internationell.
Hur kan du beskriva förhållandet i dag mellan Zurichs svenska organisation och Zurichs nordiska organisation?
— Historiskt sett har Zurich i Norden varit mer flytande där det inte spelat så stor roll var en kund befunnit sig eller var skadan hanterats. Nu har man sett ett behov av att ge de olika länderna i Norden ytterligare fokus, och det var där jag kom in. Precis som i Finland, Norge och Danmark finns nu också en renodlad svensk organisation, även om den fortfarande existerar under Norden-paraplyet. Tanken är att det gör det lättare för oss att komma närmare de svenska kunderna och de svenska förmedlarna.
— Internt ser man fortfarande på Norden som en organisation, men tanken med den nya organisationen är att också ge ha ett ökat fokus på Sverige, det behövdes mer stuns i organisationen. Jag tror att man behövde komma närmare kunder och förmedlare. I en bransch som bygger så otroligt mycket på förtroende mellan underwriters, mäklare och kunder är det väldigt mycket vunnet om man kan träffas fysiskt.
— Förhoppningsvis börjar det också synas så småningom i redovisning och annat att vi är på väg att få den där stunsen i den svenska verksamheten; vi vinner affär, vi är mer marknadsmässiga och relevanta för kunderna och vi kan attrahera talang.
Ja, ni har växt mycket på den svenska marknaden under senare tid. Vad skulle du säga är de viktigaste faktorerna bakom tillväxten?
— Vi växer i dag inom alla lines och har utökat teamen på underwritingsidan under året som har gått, och bland annat stärkt upp inom marine, accident and health och entreprenad. Ökningen av premievolymen är alltså nya kunder men också ett resultat av att marknaden har behövt korrigeras genom premiehöjningar
Kan du ge några siffror för Zurichs lönsamhet i Sverige i dag?
— Nej, det är inget som jag vill kommentera. Vi har haft tuffa år och gjort otroligt mycket arbete med våra portföljer, men förhoppningsvis ska vi nu börja kunna se resultat av det arbetet.
Nu talas det hela tiden om hur vi är på väg in i en lågkonjunktur. Vad tänker du om hur Zurich i Sverige kan komma att påverkas?
— Jag tror att man vill vara partner med ett stort stabilt bolag när det är tuffa tider. Vi har ju under 2022 sett kriser som vi inte hade förväntat oss, och jag är övertygad om att det i ett sådant läge är en fördel att tillhöra en stor och stabil organisation där man på ett fantastiskt sätt kan dela information. Det gäller att hålla sig ajour, och jag är imponerad över hur man under 2022 har kunnat hålla medarbetare och kunder uppdaterade, inte minst när det gäller sådant som sanktioner mot Ryssland i samband med Ukraina-invasionen.
— När det är dramatiska förändringar vill man ha en partner som är relevant, och jag tror att våra egna satsningar med World Economic Forum och Global Risk Report är välkänt och väldokumenterat i branschen. Det är lite häftigt att tillhöra en stor global organisation och ha möjlighet att stötta kunder med utgångspunkt från globala erfarenheter av bolag i samma bransch där man har liknande utmaningar.
Hur ser du på framtiden för Zurich i Sverige? Vad kan du säga om mål för tillväxt och lönsamhet framöver?
— Vi har ett fantastiskt starkt erbjudande när det gäller de globala programmen eftersom det har varit vårt huvudfokus under så lång tid. Och vi kommer alldeles säkert att vara fortsatt stora och starka inom industrisegmentet. Men vi vill också vill diversifiera portföljen och få en balans. En del av vårt arbete är att hitta relevanta erbjudanden inom mid-market-segmentet, där hoppas jag att vi ska börja växa på allvar. Vad krävs då för att vi ska klara av det? För vår del är det nästan som att ge oss in på en helt ny marknad, vi behöver se över våra produkter och gå igenom underwriting och hur vi ser på riskerna. Dessutom är konkurrensbilden en annan.
— Vi vill verkligen växa och diversifiera verksamheten. Men sedan kanske vi inte delar med oss av våra nyckeltal och målsättningar inför framtiden i siffror.
Ni har också genomfört en rad nyrekryteringar under det senaste året. Går det att säga inom vilka områden ni hoppas på framöver att rekrytera nya medarbetare?
— Vi har just nu ett par öppna positioner i våra skadeteam där väntar vi på nya stjärnor. Framöver hoppas vi kunna addera också när det gäller underwritingteam inom kombinerad företagsförsäkring och financial lines.
Det talas ju ofta om att försäkringsbranschen har svårt att rekrytera talanger. Vad kan branschen och Zurich göra för att bli bättre på att locka rätt medarbetare?
— Jag tror att det handlar om att leva sina värderingar. Som bransch har vi ett ansvar att se till att vi lyfter fram att det är utvecklande och spännande att arbeta inom försäkring, så att fler unga söker sig till branschen. Det stämmer också väldigt väl med generation Z, som är mer värderingsdrivna än tidigare generationer. Man vill jobba inom försäkring för att man har värderingar som stämmer med våra. Jag tänker till exempel på hållbarhetsfrågan, och då inte bara klimatförändringarna utan på hållbarhet i stort.
— Försäkringsbranschen kan bli bättre på att lyfta fram den viktiga samhällsfunktion vi faktiskt har och bli lite synligare, samtidigt som vi blir bättre på sådant som jämställdhet och inkludering. Min favoritnyhet inför framtiden skulle vara att vi som bransch blir lite mindre hemliga, och lyckas locka talanger till oss som annars hade sökt sig till helt andra branscher.
— Det gäller inte minst Zurich, som nog i dag uppfattas som lite anonymt. Eftersom vi inte har direkt konsumentaffär kan vi kanske inte gå ut brett till allmänheten. Men vi behöver bli mer synliga i samband med vår mid-market-satsning, och vi har redan påbörjat flera olika projekt kring det.
I dag är det oftast andra bolag än Zurich som tar hem segern när det gäller vilka bolag som får högst betyg av förmedlarmarknaden och konsumenter. Är det något du kan nämna som ni kan göra för att komma högre upp i den typen av rankningar?
— Det handlar mycket om den typ av affär vi arbetar med. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med volym för att figurera högt upp i den typen av rankningar. Det som är betydelsefullt för vår del är att vara relevant inom våra segmentet, för kunderna och för förmedlarna.
Om Anna Green
Anna Green tillträdde som VD för Zurich i Sverige år 2021. Hon har tidigare under tolv års tid varit verksam på olika befattningar inom AIG, senast stationerad i Singapore som stabschef för verksamheten inom Specialty Lines globalt och för Commercial Lines i AsiaPacific-regionen.
Hur skulle du beskriva dig själv?
— Jag är ganska tävlingsinriktad och har en vilja att hela tiden förbättra mig. Kanske är det därför jag håller på mycket med något sådant som ridning på fritiden, där finns det alltid möjlighet att förbättra sig, man blir aldrig fullärd.
Vad gör dig till en bra ledare för Zurich i Sverige?
— Jag har ett hållbarhetstänk som jag har haft med mig genom hela livet; min bakgrund är inom miljöområdet. Jag gillar att bygga, att få människor att växa och att skapa en arbetsplats där människor kan utvecklas och där individer syns. Jag tror också att det är en bra egenskap hos en ledare att ha förmågan att lyssna — och att fortsätta att vilja vinna och vilja se sitt team vinna!
Och vad skulle du vilja bli bättre på i jobbet?
— Det handlar mycket om bli ännu bättre på att bygga nätverk. Jag hoppas att jag aldrig ska sluta med att bygga relationer, både internt och externt, och det vill jag gärna bli ännu bättre på!
Om Zurich
Zurich grundades i Schweiz år 1872 och är i dag ett av världens mest globala försäkringsbolag med cirka 56 000 anställda i 210 länder världen över. Förra året hade koncernen en samlad premievolym inom skadeförsäkring på 43 miljarder USD. Inom skadeförsäkring uppgick rörelseresultatet till 3,6 miljarder USD och inom livförsäkring till rekordnivån 2,0 miljarder USD.
År 1894 fick Zurich licens att utöva försäkringsverksamhet i flera olika länder Europa, däribland Sverige. Zurich är i dag verksamt i Norden genom en filial till Zurichs irländska dotterbolag och har totalt cirka 200 anställda vid kontoren i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Tyngdpunkten ligger på försäkringslösningar för industriföretag. VD för Zurich i Sverige är Anna Green.