Eiopa: Tillsynsmyndigheterna ska stoppa orättvis premiesättning
Eiopa förväntar sig att de nationella tillsynsmyndigheterna — däribland FI — agerar mot orättvis premiesättning i sakbolag, till exempel så kallad pricewalking. Det framgår av ett färskt uttalande från Eiopa.
EU:s tillsynsmyndighet för försäkringar och pensioner, Eiopa, har publicerat ett nytt uttalande om tillsynen av differentierad prissättning som leder till orättvis behandling av kunder, däribland så kallad pricewalking.
I uttalandet konstaterar Eiopa att vissa skadeförsäkringsbolag sätter premienivåerna på försäkringar utan att det finns någon koppling till de underliggande riskerna eller bolagets driftskostnader, något som Eiopa kritiserar.
— Särskilt oroande är produkter där premiehöjningar sker upprepade gånger baserat på skäl som inte är relaterade till riskerna eller kostnaden för tjänsten. Dessa metoder påverkar på ett orättvist sätt utsatta kunder som äldre, de med begränsad tillgång till digitala kanaler och de med begränsad digital kompetens, heter det bland annat i kommentaren från Eiopa.
Eiopa säger nu i sitt utlåtande att man förväntar sig att tillsynen av försäkringsbolag i Europa ska bidra till att förebygga orättvisa differentierade prissättningsmetoder.
Enligt Eiopa förväntas marknadsaktörer som omfattas av försäkringsdistributionsdirektivet, IDD, agera ärligt, rättvist och professionellt i enlighet med sina kunders bästa. Därmed bör dessa aktörers produkttillsyn och styrprocesser även omfatta strategier för premiesättningen, och säkerställa att kunderna inte påverkas negativt, menar Eiopa.
Eiopa framhåller att försäkringsgivare mycket väl kan fortsätta att erbjuda premierabatter för att locka och behålla kunder — men att man också bör vidta åtgärder för att säkerställa att kunder inte behandlas orättvist. En företeelse som Eiopa menar inte stämmer med regelverket är exempelvis upprepade premiehöjningar för kundgrupper som inte är benägna att byta försäkringsbolag trots stigande premienivåer, det vill säga det som kallas för pricewalking.
— Eiopa förväntar sig att behöriga myndigheter bedömer lämpligheten och rättvisan i leverantörernas produkttillsyn och förvaltningsåtgärder, försäljningsprocesser, marknadsförings- och kommunikationsmaterial samt kundklagomål relaterade till differentierade prissättningsmetoder och vidtar lämpliga åtgärder i linje med nationell lagstiftning, heter det i Eiopas uttalande.
Eiopa markerar sammanfattningsvis att man nu fortsätter att övervaka marknaden och kan komma att överväga att vidta ytterligare åtgärder.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Eiopas uttalande som publicerades den 16 mars.