SFM: Konsumenter i Sverige har ett gott skydd – utan provisionsförbud
Ett förbud mot provisioner på EU-nivå riskerar att snedvrida konkurrensen och leda till högre kostnader för konsumenter. Dessutom riskerar det att likställa den svenska marknaden med marknader med helt andra förutsättningar, skriver SFM:s VD Per Johan Gidlund i ett debattinlägg.
Debattinlägget publiceras i SFM:s månadsbrev, och kan tolkas som ett svar på en artikel i Svenska Dagbladet i veckan där organisationen Sveriges Konsumenter och den europeiska konsumentorganisationen BEUC propagerade för ett provisionsförbud vid finansiell rådgivning.
Per Johan Gidlund skriver i artikeln att svenska konsumenter, svenska företag och svenska arbetsgivare, aldrig tidigare har haft så goda möjligheter att tryggt kunna välja försäkringar med sparande och tjänstepension.
— I denna konkurrens har försäkringskostnader sänkts och försäkringsprodukter blivit i grunden bättre för kunderna, med högre kvalitet i rådgivningen, heter det i inlägget från Per Johan Gidlund.
Han håller med om att konsumenter måste skyddas från finansiell rådgivning som inte ser till deras bästa, och att konsumenterna har ett underläge när det gäller både information och kunskap. Samtidigt pekar han på att det i Sverige finns ett starkt skydd för konsumenter vid finansiell rådgivning.
— I Sverige har vi både ett starkt skydd i lag, under tillsyn av Finansinspektionen, och en långtgående branschreglering som sedan 2012 utövas genom branschens certifieringsorgan InsureSec. Det finns detaljerade krav på rådgivarens kunskap och uppföljning sker av konsumentskyddet såsom information till kund, dokumentation av rådgivning och hur lagar och regler implementerats. Det är så konsumenten bäst skyddas proaktivt, inte genom ett brett förbud som illa träffar de fall av bristande uppförande som kan finnas i en marknad, skriver han i artikeln.