1,6 procents avkastning i Skandia Liv under första kvartalet
Under första kvartalet uppnådde Skandia Liv en avkastning på 1,6 procent, framgår det av Skandias kvartalsrapport som presenterades i dag på morgonen.
De senaste fem åren har avkastningen för den traditionella förvaltningen varit i genomsnitt 5,9 procent.
Av rapporten framgår också att koncernens premievolym minskade under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period föregående år, till 10,8 (11,6) miljarder kronor.
Vid utgången av kvartalet uppgick koncernens tillgångar under förvaltning till 783 miljarder kronor jämfört med 765 miljarder kronor vid årsskiftet. Det totala förvaltade kapital i livbolaget uppgick till 581 miljarder kronor jämfört med 574 miljarder kronor vid årsskiftet. Den kollektiva konsolideringsgraden i livbolaget uppgick den 31 mars till 103 procent, jämfört med 102 procent vid årsskiftet.
Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 173 miljarder kronor jämfört med 166 miljarder kronor vid årsskiftet.
Inom området hälsa och trygghet ökade premievolymen till till 1,0 (0,9) miljarder kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Skandias koncernchef och VD Frans Lindelöw säger bland annat så här i sin kommentar:
— Skandias livportfölj är sammansatt för att stå stadigt i alla väder; som kund i Skandia är man trygg. Vi sprider riskerna över många olika tillgångsslag, där vi kombinerar en god avkastning med ett sunt risktagande. Den totala avkastningen för livportföljen uppgick till 1,6 procent för årets första kvartal, jämfört med -2,6 procent det första kvartalet i fjol. Av tillgångarna i livportföljen utvecklades noterade aktier bäst med en avkastning på 7,9 procent. Skandia är ett ömsesidigt bolag, och vår uppgift är att förvalta och fördela vinsten till våra ägare och kunder. Återbäringsräntan uppgår till 3 procent sedan i mars 2023.
Frans Lindelöw påpekar också att Skandia lägger stora resurser på utvecklingsarbete:
— Vi fortsätter vår transformation av försäkringsverksamheten, och har investerat för att framtidssäkra och effektivisera Skandia, för att möta våra kunders behov både idag och i framtiden. Digitalisering av tjänster sker inom samtliga områden samtidigt som vi erbjuder möjlighet till personlig service. Vi tar hela tiden steg mot ett ännu mer kundorienterat Skandia.
Solvensgraden i livbolaget uppgick till 209 procent, jämfört med 212 procent vid årsskiftet.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Skandias kvartalsrapport.