”Försäkringskunder värdesätter lojalitet, men ser brister i bolagen”

• ”Att i stundande ekonomiska läge ha kunder som värdesätter lojalitet högt är en unik möjlighet”, säger Filip Lundin.
Kunder i försäkringsbolag ser ett högt värde i att vara lojala — men samtidigt menar de att försäkringsbolagens engagemang brister. Det framgår av en ny undersökning från Novus på uppdrag av Billogram.
Undersökningen genomfördes i mars 2023 genom 1 040 intervjuer med slumpmässigt utvalda svenskar 18–84 år. Enligt undersökningen ser 49 procent av de tillfrågade ett värde i att vara lojal kund till sitt försäkringsbolag. Detta är betydligt högre än i flera andra branscher; motsvarande siffra är 19 procent för bredbandsbolag och 11 procent för streamingtjänster.
Samtidigt är det endast 22 procent som anger de menar att deras försäkringsbolag arbetar aktivt för att de ska stanna kvar som kund. Något färre — 21 procent — anser sig ha en relation till sitt försäkringsbolag som bidrar till lojaliteten.
— Att i stundande ekonomiska läge ha kunder som värdesätter lojalitet högt är en unik möjlighet. Samtidigt är det tydligt att kunderna tycker att försäkringsbolagen måste göra mer för att de ska stanna kvar. Därmed har försäkringsbolagen nu mycket att vinna på att arbeta aktivt med på att stärka kundlojaliteten genom bland annat proaktiv kommunikation och en förbättrad kundupplevelse, säger Filip Lundin, affärsområdeschef för försäkringar på Billogram, i en kommentar.
Undersökningen visar också att svenskarna har ett ökat fokus på sina betalningar. Hela åtta av tio anser att smidiga betalningstjänster är viktiga för att man ska stanna kvar som kund. Bland unga 18—34 år är siffran 89 procent. 58 procent av de tillfrågade anger att de är mer uppmärksamma på innehållet i sina fakturor i dag jämfört med för ett år sedan. Nära hälften, 48 procent, vill ha mer förklarande texter kring avgifter och kostnader.
— Att kunna erbjuda en smidig betalupplevelse, skräddarsydda lösningar och en hög transparens kring avgifter och kostnader blir nu nyckeln för försäkringsbolagen för att kunna säkra en hög kundlojalitet över tid, säger Filip Lundin.