Länsförsäkringar Bank uppfattas som mest hållbar av kunderna

• ”Det är glädjande att se att vi har kundernas förtroende”, säger Länsförsäkringar Banks VD Sven Eggefalk.
Länsförsäkringar meddelar att Länsförsäkringar Bank ligger i topp i Svenskt Kvalitetsindex undersökning om privatkundernas upplevelse av hållbarhet.
SKI:s hållbarhetsindex mäter hur svenska bankkunders upplever bankernas hållbarhetsarbete, det vill säga om konsumenter anser att bankerna tar socialt, miljömässigt och ekonomiskt samhällsansvar.
Indexet visar att privatkunderna värderar Länsförsäkringars hållbarhetsarbete högst.
— Det är glädjande att se att vi har kundernas förtroende och att de uppskattar vår lokala närvaro, vårt erbjudande, decentraliserade beslutsfattande och våra investeringar i lokalsamhället, säger Länsförsäkringar Banks VD Sven Eggefalk i en kommentar.
Tio-i-topp-listan över bankernas upplevda hållbarhet
Poängen i SKI:s hållbarhetsindex visar hur bankernas privatkunder ser på bankernas hållbarhetsarbete.
1. Länsförsäkringar 71,8
2. Sparbankerna 69,4
3. ICA Banken 64,4
4. Skandia 62,2
5. Övriga 62,0
6. Danske Bank 59,5
7. Handelsbanken 59,3
7. Branschen 59,3
8. Swedbank 55,8
9. SEB 54,0
10. Nordea 53,8
Källa: SKI Bank – Hållbarhetsindex 2023
Bland företagskunder toppar Sparbankerna hållbarhetsindexet, med Handelsbanken på andra plats och Swedbank på tredje. På fjärde plats återfinns SEB, på femte Länsförsäkringar Bank och på sjätte plats Nordea.