InsureNet blir i år något bredare än förra året med ett fokus som inte enbart är regulatoriskt utan även på affärsutveckling med utgångspunkt från de regelverksförändringar som är på väg, säger SFM:s VD Tove Hässler i en programförklaring inför årets event.
För andra året ordnar Svenska försäkringsförmedlares förening den 28 november eventet InsureNet.
Årets program tar bland annat upp utmaningar och möjligheter med AI, rekrytering till branschen och effekten av nya regelverk som Open Insurance, FIDA och RIS.
Sak & Liv har talat med SFM:s VD Tove Hässler inför eventet.
Vad är skälet till att SFM arrangerar event av det här slaget?
— Det är för att vi vill samla branschen — alla som är intresserade av och jobbar med försäkringsdistribution i bred bemärkelse — för att fokusera på aktuella frågor och bidra till nätverkande i branschen, inklusive insurtech och finans. Därför har vi också valt att ha en bred palett av ämnen. Förra året var fokus mycket på det regulatoriska, i år är det lite bredare. Vi har fortsatt stark närvaro kring regler och kopplar ett lite nytt grepp när det gäller regelverk som är antågande: Vi fokuserar inte enbart på compliance utan även på affärsutveckling.
Vilka delar av programmet skulle du säga är eventets höjdpunkter?
— FIDA-regelverket och Open Insurance, hur de kommer att påverka branschen, det är fortsatt intressant. Där kan vi se att de företag som ser FIDA-projektet som ett affärsutvecklingsprojekt kommer att vara vinnare, medan de som bara ser det som ett Compliance-projekt blir förlorare. Det kommer också att tillkomma nya aktörer, och gamla aktörer som arbetar på ett nytt sätt och tar marknad av de traditionella företagen och förmedlarna.
— Annars tycker jag att alla talare och alla punkter är höjdpunkter. Vi är glada över att Niklas Wykman väljer att vara med i år igen som en av talarna, och vi är väldigt glada över att Ylva Wessén är med. Det blir också intressant att lyssna till Mathias Sundin, ledamot i regeringens AI-kommission.
Är det annars något i arrangemanget som ni har förändrat från förra året?
— En sak är att vi har åstadkommit en jämnare könsfördelning än förra året bland talarna. En annan skillnad är att vi förra året hade några talare på länk, i år är tanken att alla talare ska vara fysiskt närvarande. Annars har vi, utifrån att vi fick otroligt fin återkoppling kring arrangemanget, försökt bibehålla det konceptet som var framgångsrikt. Det är ett späckat program men det ska också finnas utrymme däremellan att nätverka, vilket är en av anledningarna till att vi har skapat eventet.
Hur många besökare förväntar ni er i år?
— Förra året hade vi 150 besökare. I år siktar vi på 150 plus. Jag tror att lokalen tar 200 personer som mest, så det är klart att vi väljer det som mål, säger Tove Hässler till Sak & Liv.