På några års sikt kommer digitaliseringen att förändra försäkringsbranschen att i grunden. Digitaliseringen i kombination med AI kommer också att skapa helt nya affärsmodeller. Men det är inte bara tekniken som har betydelse, utan det avgörande blir att försäkringsbolagen förmår att utveckla organisationen, företagskulturen och kompetensen för att kunna tillämpa ny teknik, skriver Andrew Pollard, rådgivare för försäkringsbranschen på SAS Institute, i en debattartikel för Sak & Liv.
Den nyligen publicerade rapporten från SAS och IDC, ”Welcome to the Era of Digital Business for Insurance: A Path to a Future Beyond Digital Transformation”, sammanfattar en förändringsresa för försäkringsbranschen i tre faser.
Detta är de tre faser som varje försäkringsaktör behöver förbereda sig för:
Fas 1: Digitaliserade försäkringar (2024)
Denna fas innebär att försäkringsbolag proaktivt utvecklar digitala lösningar över hela värdekedjan, vilket möjliggör smidigare arbetsprocesser. Istället för att se digitalisering som ett störningsmoment, börjar bolagen se det som en möjlighet att anpassa sig till förändrade marknadsförhållanden.
Fas 2: Proaktiva digitala lösningar i hela värdekedjan (2025-2027)
Här övergår vi till en modell där tjänster och produkter inte bara erbjuds isolerat utan som delar av ett större ekosystem. Affärsmodellen bygger på samproduktion av hybridtjänster tillsammans med både traditionella och icke-traditionella aktörer.
Vi har redan sett initiativ i den här riktningen, men i dagsläget finns flera hinder som gör att utvecklingen inte har tagit fart ordentligt. Ett exempel är brist på överenskommelser om hur data ska delas på säkra sätt mellan deltagare i ekosystemet. Ett annat exempel är det saknas underliggande kostnads- och incitamentsstrukturer som stödjer ekosystem. Dessutom finns en inneboende komplexitet för riskbedömningar. Sammantaget har de här hindren gjort att försäkringsbranschen ännu inte accepterat modellen med ekosystem fullt ut.
Men acceptansen kommer.
Fas 3: AI-baserade försäkringar (från 2028)
Den tredje fasen markerar en fullständig transformation, där försäkringar blir en integrerad del av våra liv. AI kommer att spela en central roll i att analysera och förstå kundernas behov på djupet, vilket möjliggör sömlöst integrerade produkter och tjänster som är exakt anpassade efter kundens situation.
Försäkringsbranschens digitala utveckling kommer inte att ske av sig självt. Det krävs omfattande planering, investeringar och effektiv förändringshantering. Ett framgångsrikt genomförande kräver engagemang från alla delar av ett försäkringsbolag. Genom att integrera mänskliga insikter med AI kan försäkringsbolagen inte bara överleva, utan också bli konkurrenskraftiga.
Men även om avancerad dataanalys och AI kommer att forma digitaliseringen i försäkringsbranschen, så är det organisation, kultur och kompetens för att tillämpa ny teknik i den dagliga verksamheten som blir avgörande.
Andrew Pollard
rådgivare för försäkringsbranschen
SAS Institute