Zurich har som ambition att fortsätta att fortsätta att växa bland både större och medelstora företag. Men man ser också en potential att öka inom SME-segmentet genom att erbjuda en kombinerad företagsförsäkring och arbeta genom agenturer och MGA:er. Det säger Mattias Fritz, VD för Zurich i Norden sedan ett halvår, i en intervju med Sak Liv.
Zurich tillhör de verkliga snabbväxarna på den svenska försäkringsmarknaden.
Under förra året uppgick premieinkomsterna i Sverige till 2,1 miljarder kronor, motsvarande en ökning med hela 50 procent jämfört med föregående år. Marknadsandelen inom företags- och fastighetsförsäkring ökade under samma period från 4,9 procent till 7,3 procent.
Sak & Liv har träffat Mattias Fritz, sedan november förra året VD för Zurich i Norden.
Vem är Mattias Fritz? Hur kan du beskriva dig själv och din bakgrund?
— Jag är från Stockholm och har tillbringat nästan halva min uppväxt i Frankrike, och är därför lite av en frankofil. Fortfarande brukar jag vara där mycket på somrarna. Annars är jag en person som gillar att det händer mycket, jag är social och umgås gärna med människor. Vi har tre barn — fyra, tio och tolv år — vilket givetvis innebär att det är mycket aktiviteter kring dem.
Och hur vill du beskriva dig själv som professionell aktör i försäkringsbranschen?
— Jag gillar att utvecklas och gillar att se folk utvecklas. Annars skulle jag säga att jag lägger ned mycket energi i jobbet; jag tar gärna många initiativ. Ledarmässigt är jag mycket fokuserad på ägarskap. Jag gillar samarbete — när man är flera får man betydligt större produktivitet. En person kan göra en sak, men flera tillsammans kan göra mycket mer — vilket är otroligt viktigt i ett försäkringsbolag.
Vad tänker du att du behöver du bli bättre på som ledare?
— Kanske finns det de som tycker att jag ibland är lite disträ. Jag kan nog behöva vara lite mer här och nu. Jag gillar att utveckla saker och göra nytt, men får vara försiktig med att ta alltför många initiativ. Vid ett ledningsgruppsmöte tidigare arbetade vi med en prioriteringsordning som innebar att vi valde bort saker som inte skulle prioriteras. Det var en otroligt nyttig övning.
— En viktigt sak som jag försöker tänka på är också att ha lite distans till jobbet. Man måste se till att det är kul. Visst har vi att göra med stora belopp och arbetar med viktiga produkter. Men man får inte ta sig själv på för stort allvar. Man måste göra saker bra, men man måste också ha roligt.
Du är nu relativt ny som VD för Zurich i Norden från att tidigare ha varit Chief Underwriting Officer — vilket ju också är en betydelsefull roll i organisationen. Hur skulle du vilja beskriva skillnaden mellan ditt tidigare och ditt nuvarande uppdrag?
— Jag tillträdde den 1 november och hade då jobbat sedan mars 2021 som CUO. Jag kom då in med uppdraget att få ordning på lönsamheten i vår portfölj. Givetvis är det en mer operativ roll att arbeta med underwriting. Nu är mitt ansvar mer strategiskt — det gäller att få ihop alla våra avdelningar med en gemensam strategi. Men steget är nog ändå inte så stort. Redan som CUO var jag med och satte mål för hela organisationen.
Kan du berätta vad du gjorde som CUO för att få ordning på lönsamheten?
— Jag vill vara försiktig med att framhäva mina egna insatser, det var verkligen ett lagarbete. Det som hände var att jag fick mandat att rekrytera personal och hade då förmånen att kunna anställda några duktiga personer — och det fanns givetvis duktiga personer inom bolaget redan innan. Trots att bolaget hade ett utmanande läge, där resultatet inte var något vidare, fick vi möjlighet att investera i ny personal. Vi fick med oss hela organisationen och kom då in i en positiv spiral. Nu gäller det att bygga vidare på det.
Tidigare har du under många år arbetat vid AIG i Sverige där du också varit VD. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan företagskulturen i de olika organisationerna?
— Båda företagen kan beskrivas som en blandning av det svenska och det internationella. Det som är ganska speciellt med Zurich är att här gäller i dag ”country first”. Och för oss här är ”country first” lika med Norden. Det betyder att vi bestämmer strategierna och så finns koncernen till för att stötta oss. I praktiken gör det att vi kan bli mer snabbfotade. Samtidigt kommer det också med lite mer press på oss. När vi själva bestämmer strategin kan vi inte skylla på någon annan. Men det innebär också att det blir mer tillfredsställande när vi lyckas med något!
På den svenska marknaden har premievolymen för Zurich bara under det senaste året ökat med runt 50 procent, enligt statistiken från Svensk Försäkring. Vilka faktorer skulle du säga ligger bakom den marknadsframgången?
— Det har ju gått bra. Det jag är mest nöjd med är att kunderna i dag upplever att vi ger bra service, att vi har en bra leverans. Där ser jag tre förklaringar. För det första har vi duktiga medarbetare. För det andra har vi en tydlig strategi kring vi ska göra. För det tredje har vi lyckats med ägarskapet internt: I varje land, för varje funktion, för varje produktområde finns det personer som känner ägaransvaret. Något som underlättar detta är vi i dag har har en tydligare organisationsstruktur än tidigare och tydliga KPI:er som visar vad som går bra och vad som går dåligt så att det är möjligt att följa upp på det.
Zurich är verksamt som filial i Sverige vilket bland annat innebär att det inte finns några tillgängliga siffror för lönsamheten. Vad kan du berätta mer om hur resultatet har utvecklats de senaste åren?
— Dessvärre har vi inte möjlighet att ge några mer konkreta siffror över lönsamheten för Zurich i Norden, det är inte siffror som är offentliga.
Vad är du annars mest nöjd med hittills under din tid på Zurich?
— Att vi har fått till en produktportfölj som vi kan vara långsiktiga med. Generellt har vi också lyckats bygga ett förtroende bland kunderna. Man måste ha en bra produkt, och det har vi absolut lyckats med, men servicedelen är också väldigt viktig.
Och vad behöver ske för att du ska bli ännu mera nöjd med utvecklingen?
— Man ska vara försiktig med att känna sig alltför nöjd i vår bransch. Vi växer snabbt och det finns det anledning att vara nöjd med. Men ser vi att vi kan behålla fokus på lönsam tillväxt? Man får vara försiktig med att säga att man når framgång bara för att man växer. Men jag skulle känna mig väldigt nöjd om vi kan fortsätta med att bredda portföljen enligt plan.
Tidigare har ni deklarerat att Zurich i Norden ska gå från storföretag och industri till att även vara försäkringsbolaget för medelstora företag. Hur långt har ni kommit i den satsningen? Vad återstår att göra för att bli ännu bättre på att tillgodose de medelstora bolagens behov?
— Ja, vår tillväxtstrategi är nu att gå från att fokusera framförallt på större multinationella företag, till att kunna vara starka även inom ett par andra områden. Vi har tagit steg in mot det lite lägre segmentet — medelstora företag med försäkringsbehov som fortfarande innebär att man köper försäkring enskilt — där vi kan ha glädje av våra befintliga processer. Det stora steget framöver är att även kunna erbjuda en kombinerad företagsförsäkring. Den marknaden domineras i dag av de lokala aktörerna. Vi har påbörjat den resan. Nu har vi anställt en chef för Sverige för den marknaden och kommer att behöva anställda fler personer för olika produktområden. Dessutom investerar vi i nya system för det marknadssegmentet.
Hur skulle du beskriva de förändringar som har skett för Zurichs verksamhet i Norden de senaste åren, och hur ser du utvecklingen på den olika nordiska marknaderna framöver?
— Tidigare var det mycket centrerat kring att ha en stark central hub för Norden. Alla funktioner skulle vara nordiska. Men för tre och ett halvt år sedan började vi investera för att vara starka också i varje enskilt land. Det går givetvis inte att ha alla resurser i alla länder, vi måste jobba både nordiskt och nationellt. Men tyngdpunkten i dag har kommit att ligga närmare de lokala marknaderna i Norden.
— Ambitionen nu är att växa i alla länder. Sverige är störst och kommer säkert att fortsätta att vara det. Danmark har potentialen att bli betydligt större, både i storbolagssegmentet och när det gäller de något mindre bolagen. I Finland ser vi att fler och fler kunder använder förmedlare vilket skapar möjligheter, även om det fortfarande är en stor andel av försäkringarna som placeras direkt med de lokala försäkringsgivarnas agenter. Finland har under flera år fått förfrågan från Baltikum. Vi har tidigare avvaktat med det, men i dag har vi möjlighet att även göra baltisk affär från Finland. När det gäller Norge kan jag säga att ambitionen är ungefär densamma som i Sverige; att växa inom
Vad kan du säga mer om utvecklingsmöjligheterna? Går det att peka ut vilka produkter, segment, och marknader som det finns skäl att prioritera?
— Vi har ju storbolagssegmentet, och där upplever jag att marknaden är i förändring. Vi är på väg att se nya lösningar där flera bolag man delar på risken, exempelvis genom koassuranser och återförsäkringslösningar. Historiskt sett har de nordiska bolagen tagit stora delar av risken själv, men det är på väg att förändras.
— Inom grupplösningar har vi i dag kortaffär med banker och olycksfallsförsäkring för vissa idrottsförbund, och ser möjlighet till tillväxt i båda områdena. När det gäller agenturer och MGA:s ser jag möjligheter på områden där vi i dag inte har någon verksamhet. Generellt är det ganska underutvecklat med agenturer och MGA:er i Norden, det finns inte så många sådana aktörer i dag, men jag tror att det området kommer att växa. Exempelvis tänker jag att det inom SME-segmentet, som nu är helt dominerat av lokala försäkringsbolag med bra lönsamhet, finns stora möjligheter. Vi behöver också bli bättre på att förstå kundernas förändringsresa. Passar de lösningar och tjänster som vi erbjuder? Där har vi ett jobb att göra.
— Vi ser även att intresset för skadeförebyggande tjänster ökar enormt. Zurich Resilience Solutions är ett av de snabbast växande verksamheterna i koncernen där vi erbjuder lösningar som sträcker sig bortom traditionell risktransferering. Idag är vi ett fullt team i Norden med 14 riskingenjörer varav åtta är baserade i Sverige.
På vilket sätt behöver behöver Zurich förändras ytterligare för att bli ännu bättre på att uppfylla målen?
— Vi behöver fortsätta att stärka vår kompetens. I dag ser vi bland annat en stor efterfrågan på riskingenjörer. Det finns bland annat ett stort behov från kundföretagen av klimatanalyser. Överlag har vi ett stort behov av underwriting-kompetens för att kunna bli ännu vassare. Vi försöker bland annat arbeta genom trainee-program; i januari började fyra personer som traineer hos oss. Även på den datadrivna skadesidan behövs det folk. Plus att vi inte i dag har tillräckligt många jurister inhouse. Med andra ord finns det behov av att rekrytera ytterligare kvalificerad kompetens — något som också i någon mån är en branschgemensam utmaning.
Om Zurich i världen och Norden
Zurich grundades i Schweiz år 1872 och är i dag ett av världens mest globala försäkringsbolag med cirka 60 000 anställda i över 200 länder och territorier världen över. Under första kvartalet i år hade koncernen en samlad premievolym inom skadeförsäkring på 10 250 miljoner USD. Zurich är i dag verksamt i Norden genom en filial till Zurichs dotterbolag Zurich Insurance Europe AG i Tyskland. Zurich Nordics har totalt cirka 200 anställda vid kontoren i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo och servar i dag cirka 1 000 kundföretag i Norden med skräddarsydda försäkringslösningar. Tyngdpunkten ligger på försäkringar och riskförebyggande tjänster för industriföretag, både med lokal och global exponering, och man har även en växande affär inom middle market-segmentet. Den senaste tolvmånadersperioden — april 2023-mars 2024 — uppgick premieinkomsten för Zurich, enligt Svensk Försäkrings statistik, till 2,1 miljarder kronor motsvarande en marknadsandel på 1,9 procent av den svenska skadeförsäkringsmarknaden som helhet. Inom produktområdet företags- och fastighetsförsäkring var marknadsandelen i Sverige 7,1 procent.
Om Mattias Fritz
Mattias Fritz är född år 1980 och bosatt i Danderyd norr om Stockholm. Sedan november 2023 är han VD för Zurich i Norden. Dessförinnan var från år 2021 han anställd som Chief Underwriting Officer för Zurich i Norden med ansvar för Zurichs underwriting team i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Tidigare har han bland annat under 14 års tid varit anställd vid AIG varav fem år som VD för AIG i Sverige. Han är i VD för Zurichs svenska filial Zurich Insurance Europe AG, filial Sverige och sitter i styrelsen för Aktiebolaget Nevotex, som importerar textilier för möbelindustrin i Norden. Mattias Fritz har en MBA-examen från Handelshögskolan i Stockholm och har tidigare även studerat vid Emlyon i Frankrike.