Svenska Fribrevsbolagets försäljning minskade med 41 procent under tredje kvartalet i år jämfört med motsvarande period föregående år, framgår det av bolagets kvartalsrapport.
Nu ska sägas att tredje kvartalet förra året påverkades av att det fanns mycket retroaktiv försäljning på befintliga kunder under tredje kvartalet förra året, eftersom det tredje steget av flyttlagstiftningen trädde i kraft sommaren 2022.
Men även med detta i beaktande var försäljningen under tredje kvartalet i år sämre än förväntat, även om man kunde notera en förbättring under september månad. Enligt bolaget är det förbättringsarbetet inom marknads- och försäljningsorganisationen som hade en positiv inverkan med en påtaglig ökning av antalet kundmöten och rekord i antalet affärsförslag som skickats till kund under slutet av kvartalet.
Bolagets intäkter ökade under tredje kvartalet med 19 procent jämfört med tredje kvartalet 2022,. till 3,2 miljoner kronor. Samtidigt ökade bolagets kostnader med 20 procent. Resultatet uppgick under tredje kvartalet i år till -5,6 miljoner kronor jämfört med -4,7 miljoner kronor motsvarande period 2022.
Det förvaltade kapitalet uppgick vid utgången av tredje kvartalet till 1,5 miljarder kronor vilket är samma nivå som utgången av andra kvartalet.
VD Nicklas Hellberg skriver bland annat i sin VD-kommentar i rapporten att förbättringsarbetet när det gäller försäljning och marknadsföring har lagt en grund för en bättre försäljning under årets fjärde kvartal:
— Under det tredje kvartalet ökade bolagets intäkter med 19 % till 3,2 MSEK jämfört med 2,7 MSEK för Q3 2022. Våra återkommande intäkter fortsätter att takta på och följer tillväxten av vårt placeringskapital (AuM). Detta även i en kapitalmarknad som varit minst sagt utmanande under det senaste kvartalet, där vi sett en negativ utveckling på aktiemarknaden generellt (MSCI World (–4,3 %) och OMX30 (-6,7 %)). Att vi kan växa under dessa förutsättningar visar återigen styrkan i vår affärsmodell med återkommande intäkter och även den potential i vår affär som ligger i den underliggande tillväxten av placeringstillgångarna, när väl marknaderna vänder uppåt igen.
— Försäljningen under Q3 2023 mötte dock inte våra förväntningar, vilket lett till ett än mer fördjupat fokus på att förbättra försäljningsflödet. Vi ser redan nu effekterna av detta arbete i form av en påtaglig ökning i antalet kundmöten på veckobasis samt rekord i antal affärsförslag som skickats till kund, vilket skapar en grund för en bättre försäljning under Q4. Vi har under perioden också rekryterat nya medarbetare, både inom försäljningsorganisationen såväl som inom övriga delar. Vi kan konstatera att vi i princip har den personalstyrka som krävs för att nå tillväxtplanens mål kommande år. Vår bedömning idag är att vi kan nå våra tillväxtmål med en mindre organisation än vi tidigare förutspådde och att vi nu har nått den storlek vi ser oss behöva de kommande åren. Detta beror dels på att vi med hjälp av system och slimmade processer har byggt en effektiv försäkringsrörelse, men också på att vi har gjort ett antal riktigt lyckade rekryteringar till bolaget, skriver Nicklas Hellberg.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.