Hur lite råd kan en förmedlare ge — och ändå kvittera ut provision?
KrönikaI veckan fattade Disciplinnämnden för försäkringsdistribution beslut om att tilldela en försäkringsförmedlare en varning.
Visserligen har varningen ingen större praktisk betydelse eftersom förmedlaren redan valt att återkalla sitt tillstånd som försäkringsdistributör hos Finansinspektionen.
Det hindrar inte att ärendet har en principiell betydelse. Hur lite får en försäkringsförmedlare göra för en kund och ändå ta emot provision?
Disciplinnämnden stöder sig i sitt beslut på Lagen om försäkringsdistribution där det framgår att en förmedlare inte får ta emot ersättning från någon annan än kunden om ersättningen till väsentlig del avser tjänster som ännu inte utförts, till sin storlek baseras på premiebetalningar som ännu inte betalats eller är av sådan storlek att den står i uppenbart missförhållande till de tjänster som utförs.
Nämnden konstaterar att detta förbudet både träffar vissa up front-ersättningar, beståndsersättningar och stockersättningar.
— Enligt förarbetena är det inte försvarbart att en försäkringsförmedlare som i stor omfattning är passiv eller endast tillhandahåller summarisk verksamhet såsom premiehantering och vidarebefordran av information, under långa tidperioder erhåller stora belopp i ersättning, heter det i nämndens beslut.
Disciplinnämndens beslut kan komma som en chock för förmedlare som vant sig vid att kunna kvittera ut ersättning utan att göra någon särskild nytta för kunden.
För handen på hjärtat — hur många i branschen kan med bibehållen värdighet säga att det inte förekommer att förmedlare får provision och stockersättning utan att nödvändigtvis ha lagt två strån i kors för kundens räkning?
Några tips i all välmening till förmedlare som vill slippa få sina provisioner ifrågasatta:
- På vilket sätt tillför du kunden nytta? Tänk noga igenom vilken nytta du gör för kunden. Kommer du inte på något vettigt, har du enligt lagen heller ingen rätt att ta ut ersättning från försäkringsbolaget.
- Varför passar produkten för kunden? Ibland kan det låta självklart varför en viss kund ska ha en viss produkt. Men det duger inte att säga att saker och ting är självklara. Ge en noggrann skriftlig motivera till varför du tänker att en viss produkt faktiskt passar en viss kund — annars följer du inte lagen.
- Dokumentera, dokumentera, dokumentera. Enda sättet att visa att du gör något vettigt för kundens räkning är givetvis att noga dokumentera dina kundkontakter allra helst med bekräftelse från kunden att rådgivningen har gått till just på det sätt som du påstår.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av disciplinnämndens beslut.