Image of author

Gunnar Loxdal är publisher för Sak & Liv

Ska Hedvig bli Sveriges första insurtech-enhörning?

• Enhörningar är symbolen för frihet, magi, glädje och oskuld — och står dessutom för ett techbolag som värderas till över 1 miljard USD. Ska Hedvig bli den första enhörningen bland de svenska insurtechbolagen?

Hedvig satsar stort och lyckas dessutom övertyga omvärlden om sin storhet.

Det låter kanske inte så imponerande med intäkter på 5,5 miljoner kronor föregående år och ett rörelseresultatet på -68 miljoner kronor.

Men det är imponerande att lyckas övertyga investerare att satsa totalt nästan 600 miljoner kronor i bolaget. Den senaste nyemissionen värderade bolaget till cirka 1,7 miljarder kronor. Och det är imponerande att Hedvig — enligt ”Hedvigrapporten” från förra året — får in ungefär 6 procent av alla nytecknade hemförsäkringar i Sverige.

Hittills har Hedvig etablerat sig i Sverige, Norge och Danmark och har hunnit få in runt 70 000 försäkringstagare.

Som vi har berättat tidigare i Sak & Liv planerar man nu för en lansering i Frankrike under början av nästa år. Det är inte otänkbart att den satsningen kan bli lika lyckosam. Om konceptet fungerar bland ungdomar i Norden finns det inget som säger att det inte kan fungera på annat håll också.

Och om man lever upp till förväntningarna är det inget som säger att det inte skulle vara möjligt med en högre värdering av bolaget än i dag.

Det brukar heta att utmanande fintechbolag på bankområdet ligger betydligt längre fram än insurtechbolag. Och i viss utsträckning stämmer det; tänk till exempel på betaltjänstbolag som Klarna, iZettle och Bambora.

Men det  finns inget som säger att inte också försäkringsbranschen kan få sina enhörningar.

Och just nu ser det ut som om Hedvig ligger närmast till hands som enhörningskandidat.

* * * * *

 

9 oktober, 2021
Gunnar Loxdal