Länsförsäkringar byter namn till (… trumvirvel …) LF
KrönikaLänsförsäkringar är Sveriges mest framgångsrika försäkringsgrupp på skadeförsäkringsmarknaden — med en marknadsandel av premieinkomsten de senaste tolv månaderna på 30,8 procent.
Länsförsäkringar är också den försäkringsgrupp som har ökat sin marknadsandel mest under det senaste året.
Så man kan inte på något sätt hävda att Länsförsäkringar står för ett kommersiellt misslyckande.
Däremot är det ingen överdrift att hävda att gruppens struktur och varumärken är … lite svårkommunicerade.
Till och med mer svårkommunicerade än förhållande i försäkringsbranschen i övrigt.
Hur många försäkringstagare tror vi fattar hur gruppen är konstruerad? Vem förstår skillnaden i ägande mellan de ömsesidigt ägda lokala länsbolagen och de ”gemensamma bolagen” i Länsförsäkringar AB-koncernen? Och vem fattar distinktionen mellan begrepp som ”Länsförsäkringsbolagen” och ”de lokala länsbolagen”?
Nu tycks det för all del inte spela så stor roll att bolagsstrukturen är lite svårkommunicerad.
Det går ju bra ändå.
Ja, bäst av alla räknat i marknadsandel.
Med detta sagt känns det befriande att Länsförsäkringar nu har fattat ett beslut om att ändra varumärke från ”Länsförsäkringar” till ”LF”.
Inte fullt ut förstås.
På etablerat Länsförsäkrings-manér bestämmer de lokala länsbolagen själva om och när de börjar kommunicera ”LF” istället för ”Länsförsäkringar”, och de formella namnen på bolagen kommer även i fortsättningen att vara Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar Södermanland, Länsförsäkringar Västernorrland, Länsförsäkringar Stockholm, Länsförsäkringar Norrbotten och Länsförsäkringar Skåne har redan lanserat sitt varumärkesbyte. När övriga bolag ändrar återstår att se. Eller om. Får vi till exempel någonsin se ett ”LF Dalarna”?
Likväl känns det inspirerande att ”Länsförsäkringar” tar ett steg mot att bli ”LF”.
Sannolikt är ett av de argument som anges för varumärkesbytet — att ”LF” som varumärke är bättre anpassat för en digital upplevelse — helt relevant. Rcdan i dag kommer den som knappar in ”lf.se” på datorn eller mobilen till sitt lokala länsbolag. Mycket enklare än knappa in det mer omständliga ”lansforsakringar.se”.
Att Sveriges största försäkringsgrupp blir något mer marknadsanpassad och kundvänlig i sin kommunikation känns som en rimlig anpassning till en ännu mer digital framtid.
* * * * *
När detta skrivs är veckans mest lästa nyhet att Volvo Cars har startat ett eget bolag för försäkringsförmedling.
Inte konstigt att den nyheten väcker uppmärksamhet.
Motorförsäkring är ett område med enorm betydelse för branschen.
Betyder starten av Volvo Cars Insurance Distribution AB att Volvo Cars är på väg att bryta sitt samarbete med If, under varumärket Volvia?
Det vet vi inte.
De ansvariga på Volvo Cars vill inte berätta mer om det nya bolaget än bekräfta att det har startats.
Men vi vet att det länge har funnits tankar inom Volvo Cars på att man nog skulle kunna ta hem bilförsäkringsaffären i egen regi.
Därmed inte sagt att det faktiskt är just detta som kommer att inträffa i och med starten av det nya bolaget.
Vi ser fram emot att kunna återkomma till ämnet senare i Sak & Liv!