Skandiabankens resultat ökade till 166 miljoner kr första kvartalet
Under första kvartalet steg resultatet i Skandiabanken till 166 miljoner kronor, framgår det av bankens rapport på tisdagen.
Skandiabanken publicerade den 30 april sitt resultat för första kvartalet.
Av rapporten framgår att bankens intäkter steg något jämfört med motsvarande period 2023. Intäkterna uppgick till 375 miljoner kronor jämfört med 369 miljoner kronor första kvartalet 2023.
Rörelseresultatet på 166 miljoner kronor är något bättre än första kvartalet 2023 då resultatet uppgick till 164 miljoner kronor.
Samtidigt har kreditförlusterna minskat, från 7 miljoner kronor första kvartalet 2023 till 4 miljoner kronor första kvartalet 2024.
Skandiabankens VD Arvid Krönmark säger bland annat så här i sin kommentar:
— Skandiabanken levererar ett starkt finansiellt kvartal med ett rörelseresultat om 166 miljoner kronor och en avkastning på eget kapital strax över nio procent. Vi fortsätter att vara den aktör som växer mest relativt vår marknadsandel avseende bolån. I januari emitterade Skandiabanken sina första gröna obligationer som fick ett fint mottagande på kapitalmarknaden. I rapporten Storbankpåslaget belyste vi fördelarna med transparent prissättning på bolån och problematiken kring ränteförhandling.
Skandia lanserade nyligen en kampanj i samarbete med kommunikationsbyrån +1 och Mediaplus med syftet att synliggöra Skandiabankens transparanta bolånemodell. Kampanjen pågår under våren och siktar på en bred målgrupp. Kampanjen kommer att vara synlig över hela landet bland annat genom sociala mediekanaler, poddar och displayannonsering.
— Vi på Skandia är väldigt stolta över vår transparanta bolånemodell som inte bara innebär att kunderna kan se exakt vad kostnaden för ett bolån blir utan även är helt förhandlingsfria. Skandiabanken har haft en god tillväxt inom bolån, jag är övertygad om att allt fler kunder kan få upp ögonen för fördelarna med vår transparanta modell om vi ökar synligheten ytterligare. Därför är jag väldigt glad åt att vi tillsammans med +1 och Mediaplus har kunnat utveckla kommunikationen ytterligare och finna bra medialösningar, säger Stina Liljekvist, chef för strategisk kommunikation och marknad på Skandia, i en kommentar till kampanjen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.