SPP:s premievolym ökade under första kvartalet med 19 procent
SPP:s inbetalda premier ökade första kvartalet med 19 procent jämfört med motsvarande period förra året till 856 miljoner kronor, rapporterade SPP i dag på morgonen.
SPP lämnade på onsdagsmorgonen information om sin verksamhet under första kvartalet.
Nyförsäljningen minskade till 522 miljoner kronor jämfört med 760 miljoner kronor första kvartalet 2023.
Samtidigt ökade bolagets resultat före skatt ökade till 325 miljoner kronor jämfört med 250 miljoner kronor motsvarande period 2023.
Det totala förvaltade kapitalet ökade under kvartalet till 268 miljarder kronor. Solvenskvoten för SPP varvid utgången av kvartalet 151 procent.
Sparande i traditionell försäkring — sparande med garanti — hade för en typkund i arbetslivsfasen en avkastning under kvartalet på 4,3 procent. En typkund som uppnått pensionsålder fick en avkastning på 2,5 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 10,4 procent. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 3,1 procent.
Jenny Rundbladh är VD för SPP och ingår i Storebrands koncernledning. Hon säger så här i sin kommentar:
— SPP visar ett starkt resultat under det första kvartalet. Vi har ett stabilt och högt inflöde av nya kunder och premier tack vare ett starkt erbjudande som står sig väl på marknaden. SPP är sedan oktober 2023 valbart alternativ inom både fond- och traditionell försäkring inom ITP vilket leder till ökade premieinbetalningar.
Under kvartalet har SPP uppdaterat sin traditionella försäkring. Från den 1 april är den nya tradförsäkringen tillgänglig via SPP:s distributionskanaler.
— SPPs traditionella försäkring har anpassats för att bättre möta kundernas efterfrågan och behovet av en sparprodukt med garanti. Nytt är en höjd andel aktier för kunder som är i utbetalningsfasen, högre garantiränta och en ny funktion för stabilare utbetalningar. Den nya produkten börjar från och med april distribueras utanför valcentral och vi väntar oss att den kommer tas emot väl av marknaden, säger Jenny Rundbladh.
Under kvartalet lanserade SPP även en ny webbplats, en ny visuell identitet och ett nytt kommunikationskoncept.
Innehaven för SPP:s kunder har påverkats positivt av en stark utveckling på finansmarknaderna under det första kvartalet.
— Vi har haft en god avkastning inom både fondförsäkring och traditionell försäkring, Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 10,4 procent under det första kvartalet, säger Jenny Rundbladh.
För Storebrandkoncernen som helhet steg resultatet till 862 miljoner NOK att jämföra med 833 miljoner NOK första kvartalet 2023.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Storebrands kvartalsrapport.