Det ska vara frivilligt, och inte en skyldighet, för försäkringsbolag att ta emot elektroniskt undertecknade förmånstagarförordnanden. Det framför Svensk Försäkring i ett remissvar.
Svensk Försäkring har lämnat sitt remissvar på promemorian ”Elektroniska meddelande vid försäkringsavtal”.
I remssvaret framför Svensk Försäkring att man ställer sig positiva förslaget om att göra det möjligt att underteckna förmånstagarförordnanden digitalt och att det är något som branschen länge efterfrågat länge, bland annat i en tidigare hemställan om lagändring.Det
Samtidigt understryker Svensk Försäkring dock att det ska vara en möjlighet – inte en skyldighet – för bolagen att ta emot digitala förmånstagarförordnanden.
– En möjlighet att underteckna även elektroniskt skulle underlätta för försäkringsbolagens kunder. För att förslaget ska fungera i praktiken är det viktigt att klargöra att det handlar om en möjlighet – inte en skyldighet – för försäkringsbolag att ta emot elektroniskt undertecknade förmånstagarförordnanden, säger Svensk Försäkrings jurist Rickard Sobocki i en kommentar.
Svensk Försäkring framför också att det även framöver måste vara möjligt att framföra meddelanden till försäkringstagaren som påverkar försäkringsavtalets innehåll via lösningar av typen ”Mina sidor”. I promemorian föreslås formkrav som kan omöjliggöra sådana lösningar.
– När det gäller förslaget om formkrav för påbud menar vi att kravet pa att försäkringstagaren omedelbart ska kunna ta del av sadana meddelanden maste anses uppfyllt även för Iösningar av typen ”Mina sidor”. I annat fall måste kravet tas bort, skriver Svensk Försäkring i sitt remissvar.
Svensk Försäkring menar också att endast konsumentförsäkring och individuell personförsäkring bör omfattas av de nya reglerna.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av remissvaret.
