Så ska FI göra för att minska medarbetarnas frustration

Är Finansinspektionens ledning rädd för att agera mot de mäktiga bankerna?

Struntar FI i vad medarbetarna tycker? 

De frågorna kom upp i media i juni i år, när det avslöjats interna dokument som pekade på stora behov av nytt kapital i Nordea. Dokument som då inte lett till några åtgärder mot Nordea. 

Anklagelserna gjorde att FI:s ledning lät internrevisionen analysera organisationen. Nu är den analysen färdig.

Det tycks inte råda någon allmän misstro mot FI:s ledning. 

Personalen ger betyget 4,1 när det gäller FI:s öppenhet och arbetsklimat. Visserligen är det lägre än förra året när betyget var 4,3, men 4,1 är inte heller något dåligt betyg. Undersökningens betygsskala var 1–5. 

Men internrevisorerna säger att allt inte är lika bra överallt på FI. Inom FI:s område Bank fungerar inte allt som det ska. Det finns enheter där samarbete och dialog fungerar mindre bra. Dessa enheter har hög personalomsättning och har periodvis saknat ordinarie chefer. Redan i dag har FI tagit in externa konsulter för att hantera problemen på område Bank, och minska medarbetarnas frustration med dålig och otydlig organisation. 

Internrevisionen har flera förslag som ska få område Bank att fungera bättre. Bland annat vill man införa bedömningskommittéer för att säkra att experternas analyser tas tillvara på rätt sätt. Andra förslag åtgärder är: skapa bättre styrdokument för granskningen av bankerna, ordna ordentliga interna chefsmöten på bankområdet, tillsätt en projektledare för stora bankgranskningar. 

FI:s styrelse bestämde vid sitt senaste styrelsemöte att följa internrevisorernas råd. 

– Slutsatsen av undersökningarna är att FI har tillförlitliga analys- och beslutsprocesser och ett gott arbetsklimat. Men vi kan alltid bli bättre. Nu har vi fått en god vägledning i det arbetet, säger FI:s generaldirektör Erik Thedéen i ett pressmeddelande i dag.

Hela internrevisionsrapporten hittar du här

11 oktober, 2016