If till attack mot svartklädda ungdomar

Sex av tio ungdomar 18–29 år går svartklädda utomhus. Dessutom har de hörlurar på sig. Nu varnar försäkringsbolaget If för att ungdomars klädsel och beteende leder till risker i trafiken.  

Enligt If är unga sämst på att göra sig synliga i höstmörkret. Endast 16 procent av 18-29-åringarna har alltid reflex i mörkret, och tre av tio har aldrig reflex.

– Trenden med svarta plagg är tyvärr inte särskilt streetsmart när det gäller trafik. Mörk klädsel gör att man inte upptäcks av bilförare förrän tidigast på 20-30 meters avstånd. Att många dessutom går med hörlurar som gör det svårare att höra bilarna gör att man blir än mer utsatt, säger Caroline Uliana, informationschef på If, i ett pressmeddelande från If.

If släpper nu för tredje året i rad kläder som blandar mode med trafiksäkerhet under de mörka månaderna. Årets reflexkollektion är skapad av Weekday. Initiativet lanserades tillsammans med Ann Sofie Back och den prisbelönta reflexkollektionen Watch Your Back. Förra årets kollektion togs fram i samarbetade med jeansgurun Örjan Andersson.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-19 september 2016 har sammanlagt 1 006 intervjuer via internet, med inbjudan via e-mail, genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

31 oktober, 2016