Länsförsäkringar: Nya finansskatten straffar kunder i glesbygd

Länsförsäkringar fokuserar i sin kommentar till den föreslagna nya finansskatten på att beskriva hur skatten framförallt slår mot kunder på landsbygden. Enligt Länsförsäkringar skulle införandet av finansskatten dramatiskt minska antalet anställda i branschen – till förmån för automatisering, outsourcing av personal och sämre service. Detta skulle enligt Länsförsäkringar framförallt drabba en redan ansatt glesbygd

– Det är svårt att förstå varför kunder i glesbygden ska bestraffas och jag ställer regeringen frågan om Sverige verkligen blir bättre utan försäkrings- och bankkontor utanför storstäderna, säger Sten Dunér, VD vid Länsförsäkringar AB, i en presskommentar.

Länsförsäkringar menar att skatten kommer att slå oproportionellt hårt mot aktörer som valt att ha stor regional närvaro och som vill fortsätta att satsa på personligt engagemang för kunderna. För en aktör som Länsförsäkringar och våra kontor i hela landet, är det ett mycket allvarligt hot, menar Länsförsäkringar som påpekar att man står för cirka 7,5 procent av lönekostnaderna i branschen, men bara 1,6 procent av vinsterna.

– Skatten är ett grundskott mot vår modell och ger tydliga incitament att skrota den personliga rådgivningen och servicen och flytta verksamheten online eller outsourca tjänster till andra länder, säger Sten Dunér.

– Konsekvenserna av en extra löneskatt står inte i någon rimlig proportion till de tänkta intäkterna. Denna skattekonstruktion skulle få mycket allvarliga effekter, i synnerhet utanför storstäderna. Vi utgår ifrån att regeringen omedelbart tar avstånd från förslaget, säger Sten Dunér förhoppningsfullt.

8 november, 2016