ARN: Skadehandläggarens löfte gäller – trots att det var fel

En skadehandläggare på Trygg-Hansa lovade att försäkringsbolaget skulle stå för den ökade vattenförbrukningen vid en skada. Därmed tvingas Trygg-Hansa stå för kostnaden – trots att skadan egentligen inte skulle täcks av försäkringsvillkoren, beslutar Allmänna Reklamationsnämnden. 

En villaägare i Åkersberga nordost och Stockholm drabbades av problem på tre toaletter i sin villa. Det resulterade i ökad vattenförbrukning. 

Han hörde av sig till sitt försäkringsbolag Trygg-Hansa, där en handläggare sade att bolaget skulle stå för extrakostnaden. 

Senare meddelade försäkringsbolaget att man inte alls skulle stå för den extra vattenkostnaden.  

Allmänna reklamationsnämnden fick ärendet på sitt bord, och beslutade att försäkringsbolaget är bundet av skadehandläggarens löfte. Detta trots att extrakostnaden för vattnet egentligen inte alls omfattades av försäkringen. 

En av nämndens ledamöter förklarade sig skiljaktig mot beslutet. 

27 december, 2016