Japaner, japaner, japaner! Asiatiska bilar drabbas av minst maskinskador

Asiatiska bilar som Kia, Hyundai, Honda, Lexus och Toyota har lägst frekvens av skador. Det visar en analys av Länsförsäkringar över de vanligaste skadorna för olika bilmärken och vad de kostar att åtgärda.

Rapporten visar att skadefrekvenserna skiljer sig påtagligt mellan olika bilmärken.

– Rapporten kan ge hjälp på vägen för alla som ska köpa en begagnad bil. En ökad medvetenhet om risken för skador och vad det kostar kan påverka vilket märke konsumenterna väljer. Samtidigt hoppas vi kunna påverka biltillverkarna att ta ett större ansvar för kvalitén, säger Petra Wahlund som är produktchef för motorförsäkring på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande från Länsförsäkringar.  

Motorskador är den vanligaste orsaken till att bilen måste in på verkstad. Dessa står för 23 procent av de anmälda skadorna och kostar i snitt 27 400 kronor att reparera.

– Det är betydligt vanligare för bensinbilar att drabbas av motorskador än dieselbilar, som är mer drabbade av skador på avgasrening, säger Petra Wahlund.

Den motorkomponent som oftast går sönder är kamdrivningen, vilket främst drabbar bensinmotorer.  Tätt efter motorskador kommer skador på kyl- och värmesystem som står för 20 procent och växellåda/drivning som står för 19 procent av de totala skadorna.

Kamdrivning, kondensor, AC-kompressor, växellådans koppling och svänghjul och bränslesystemets spridare och bränslepump tillhör de komponenter som oftast går sönder. 

23 januari, 2017