If Försäkring vann årets guldnyckel för kundvård!
If Försäkring och byrån Abakus har fått en guldnyckel för sin kundkommunikation, där man på ett framgångsrikt sätt har gått från försäljning till relationsbyggande. Eller ”Från kräng till kundvård”, som tävlingsbidraget har rubricerats.
Det här är juryns prismotivering:
– Proaktiv, anpassad och varm kommunikation som träffar mitt i hjärtat är det få som lyckas med. Årets vinnare har i en lågintressebransch lyckats använda kundinsikt och mod för att väcka känslor, engagemang som skapar trygghet och samtidigt ökat lönsamheten. Vi i juryn lyfter på hatten och kan försäkra er om att vi premierat rätt bidrag!
Så här beskriver If själva sitt bidrag till tävlingen:
– Förr trodde vi att man gjorde kunder lojala genom att erbjuda dem att köpa mer. Genom vårt arbete vi lärt oss en viktig läxa: Ingen kund förblir trogen för att vi erbjuder produkter till specialpris – snarare tvärt om. Det enda sättet att få människor att bli lojala är att vara bra och erbjuda något som är viktigt för kunderna på riktigt! Så istället för att prata om poäng – försöker vi förhindra olyckor.
Ansvariga för Guldnyckeln är Swedma, en bransch- och intresseförening för företag och organisationer som arbetar med direktmarknadsföring. Årets guldnycklar delades ut vid en gala i onsdags.