Fonderna med flest klagomål hos Pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten har gjort en lista över kundernas klagomål 2016. Ett fåtal aktörer ligger bakom större delen av klagomålen, enligt myndigheten. 

Under 2016 inkom 1 119 synpunkter och klagomål till Pensionsmyndighetens kundservice som rörde rådgivning, förvaltning och fondbolag.

– Det vanligast förekommande klagomålet handlar om att pensionsspararen fått fondbytesblanketter hemskickade till sig utan att ha bett om det. De allvarligaste klagomålen som har kommit in under året är klagomål som rör mobilt bank-ID, där har telefonförsäljare i vissa fall bytt fonder utan spararens vetskap. Vi har också fått in samtal från sparare som känner sig lurade och har fått vilseledande information från olika aktörer, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, i en presskommentar.

Högt upp på listan återfinns också synpunkten att den som kontaktat spararen utgett sig för att antingen jobba åt – eller samarbeta med – Pensionsmyndigheten. 

– Här finns en enkel grundregel: det stämmer aldrig. Vi har inga sådana samarbeten med aktörer, och ringer heller aldrig hem till sparare för att ge råd om vilka fonder man borde byta till, fortsätter Monica Zettervall.

Listan över aktörer som pensionsspararna klagar på består av 70 olika aktörer.

De flesta nämns dock bara ett fåtal gånger.

Ett tiotal aktörer nämns oftare. I de fallen har många pensionssparare bland annat reagerat på aggressiva försäljningsmetoder eller dålig förvaltning.

 

Tio-i-topp-listan över klagomål

Det här är de tio företag som har fått flest klagomål på sig under 2016. Som framgår finns både de uppmärksammade fondbolagen Falcon och Allra med på tio-i-topp, även om de inte toppar listan.  

1. Advisor

2. Konsumentkraft

3. Falcon

4. Lundstedt Fond och Finans

5. Allra

6. Pensionskraft

7. Zensum 

8. SFF, Svensk fond och försäkring

9. Solidar

10. Svensk pensionstjänst

 

Tio anledningar till klagomål

Här är de vanligaste orsakerna till att en pensionssparare vänder sig till Pensionsmyndigheten med ett klagomål. 

1. Utskick fondbytesblanketter

2. Orolig för att förvaltningsbolag kommer åt kontot/byter fonder m.m.

3. Missnöjd med förvaltningsbolag/känner sig lurad

4. Säger sig ringa från/samarbeta med/på uppdrag av PM

5. Fondbyte via mobilt bank-ID

6. Fel info från förvaltningsbolag

7. Inte tackat ja men fått faktura/avtal

8. Svårt kontakta förvaltningsbolaget/säga upp avtal

9. Tror att PM är/samarbetar med förvaltningsbolag

10. Aggressiv försäljning

11 maj, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048