Missade flygresan – nu tvingas Folksam ersätta kunden

Folksam rekommenderas av Allmänna reklamationsnämnden att ge ersättning till en kund som missade ett flyg i London. Folksam menade att kunden inte bör få ersättning eftersom hon borde varit på plats två timmar i förväg. ARN konstaterar att kunden ska få ersättning, men att Folksam kan ha rätt att justera ned beloppet. 

Försäkringstagaren med familj skulle resa hem från London med flyg. 

Dessvärre blev tåget till flygplatsen försenat med drygt en timme. 

Enligt Folksam borde familjen ha planerat att vara på flygplatsen minst två timmar före avgång, medan familjen ansåg att det borde räcka med en och en halv timme eftersom de bara reste med handbagage.

Men när tåget nu försenades med en timme och en kvart, missade de flyget och tvingades betala 4 400 kronor extra för att ta ett annat flyg dagen därpå istället. 

Kunden anmälde händelsen till Folksam eftersom det ingår ett visst reseförsäkringsskydd i hemförsäkringen. När Folksam nekade ersättning, valde kunden att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden. 

ARN konstaterar att kravet på att vara på plats två timmar i förväg utgo¨r en sa¨kerhetsfo¨reskrift, enligt fo¨rsa¨kringsavtalslagen. Enligt ARN har fo¨rsa¨kringsavtalslagens besta¨mmelser om sa¨kerhetsfo¨reskrifter fo¨retra¨de. Försäkringsersättningen kan, enligt FAL, sättas ned ”… efter vad som a¨r ska¨ligt med ha¨nsyn till fo¨rha°llandets samband med den intra¨ffade skadan, det uppsa°t eller den va°rdslo¨shet som har fo¨rekommit och omsta¨ndigheterna i o¨vrigt”.

Mot bakgrund av detta bör kunden få ut ersättning, konstaterar ARN. Samtidigt har Folksam rätt att avgo¨ra vad som skulle kunna vara en ska¨lig eventuell nedsa¨ttning.

Här kan du som har ett Sak & Liv Premkum-abonnemang ta del av beslutet i Allmänna reklamationsnämnden

27 november, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048