ARN: Otydlig information om ändrat villkor – If tvingas betala 47 000 kr

If informerade inte tillräckligt tydligt om på vilket sätt villkoren ändrats i en konsumentförsäkring. Därför rekommenderar nu Allmänna reklamationsnämnden If att betala ut ersättning på ytterligare drygt 47 000 kronor till en försäkringstagare. 

För ett och ett halvt år sedan drabbades en försäkringstagare av en bruten höftled. 

När han vände sig till If fick han besked om att skadehändelsen ”allvarlig fraktur” flyttats i villkoren, från kategorin ”ekonomisk första hjälp” till ”händelseförsäkring”. Detta innebar i praktiken att ersättningen för allvarlig fraktur sänktes från 50 000 kronor till 2 605 kronor. 

Försäkringstagaren accepterade inte sänkningen av ersättningen utan vände sig till Allmänna reklamationsnämnden.  

If hade visserligen informerat om vilkorsförändringen. Men bolaget hade inte uttryckt tillräckligt tydligt vad ändringen innebar, ansåg försäkringstagaren.

Och Allmänna reklamationsnämnden höll med. 

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar i sitt beslut att det If gått ut med information om villkorsändring, men att informationen inte särskilt framhållit vilka konsekvenserna kunde bli av förändringen. Därmed är inte villkorsändringen giltig, menar nämnden. Försäkringsbolaget ska därmed betala ut de resterande dryga 47 000 kronor till försäkringstagaren. 

– Nämnden anser att en villkorsändring som inneburit en sänkning av ersättning från 50 000 kr till 2 605 kr måste anses utgöra en sådan oväntad och väsentligt begränsning av försäkringsskyddet som särskilt måste ha framhållits av försäkringsbolaget för att få göras gällande, heter det i beslutet från Allmänna reklamationsnämnden.

23 april, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048