”Hedvigs mål är att på sikt bli en global aktör inom försäkring”

På sikt har Hedvig ambitionen att bli en global aktör på försäkringsmarknaden, med en bred produktportfölj. Det säger bolagets VD Lucas Carlsén till Sak & Liv.

Under förra veckan hade det nya digitala försäkringsbolaget Hedvig premiär.

Bolaget erbjuder hem- och bostadsrättsförsäkringar med hjälp av ny teknik, och lanseringen uppmärksammades bland annat av Dagens Industri.

– Premiären gick otroligt bra, responsen har helt klart överträffat våra förväntningar. Det är väldigt kul att se att så pass många redan har valt att byta försäkring till Hedvig, säger Hedvigs VD Lucas Carlsén till Sak & Liv.

– Jag är också väldigt glad över att folk självmant har spridit budskapet om oss i sociala medier. Folk delar nyheten och rekommenderar varandra. Jag tror att många uppskattar att en digital aktör kommer in och gör försäkring enklare, plus att de ser att våra värderingar med att skänka överskott till ett gott syfte.

Kan du säga något om vad som är målet för Hedvig?

– Just nu är vårt mål att växa snabbt inom hemförsäkring för personer som bor i lägenhet. Vårt långsiktiga mål är att bli en global aktör med en bred produktportfölj.

Vad tänker du är avgörande för om ni ska lyckas med ambitionen att bli en global aktör?

– Jag tror att det viktigaste är att leverera en så pass bra upplevelse att våra användare vill tala om det med sina vänner. Kommer man dit, då tror jag att man kan växa så pass snabbt som vi sett vissa svenska startups göra. Då tror jag att vi kommer att lyckas!

– En annan förutsättning är att vi bygger en skalbar teknisk plattform, som vi på ett enkelt sätt kan ta till andra länder. Vår partner Inter Hannover finns i dag i de flesta av världens länder, och det är ytterligare en nyckel till framgång för oss.

Kan du säga mer om vilka marknadsförsäkringskanaler ni kommer att använda er av för att kunna växa snabbt på den svenska marknaden?

– Det blir givetvis digitala kanaler som sociala medier. Vi kommer att använda oss av influencers, och vi tror också att partnerskap med andra företag kommer att bli en viktig kanal. Det handlar kanske framförallt om andra digitala bolag, vars kunder har ett behov av en försäkringsprodukt. Där har vi diskussioner på gång med ett par aktörer som vi har stora förhoppningar på.

Ni har sagt att Hedvig senare i år ska lansera ytterligare produkter, vid sidan av hemförsäkring och bostadsrättsförsäkring. Kan du säga något mer om vilka produkter det kan handla om?

– Vårt fokus just nu är att se till att hemförsäkringar i Sverige blir en succé. Redan nu erbjuder vi objektsförsäkring för dyrare föremål, som en komplettering till hemförsäkringen. Vi har tankar om vad som blir nästa steg, men kan inte gå ut med det i dag.

Hedvig har i dag cirka 15 personer anställda och utöver detta ett antal konsulter. Man har externa avtal bland annat med skadereglerare och SOS International.

Gunnar Loxdal
0706946048