If: Ny teknik ska ge snabbare hantering av bilskador

If testar just nu ny teknik för fotobesiktning på bilverkstäder ute i landet. Den nya lösningen innebär att Ifs bilskadekunder i framtiden slipper flera olika besök hos verkstaden för att ordna en bilskada.

dag måste en kund som får en bilskada först åka till en bilverkstad som bestämmer skadans omfattning, och därefter boka in ett nytt tillfälle för själva reparationen.

Men med hjälp av en ny lösning för fotobesiktning är tanken att kunden ska slippa åka fram och tillbaka; det räcker med att fotografera bilen för att hantera skadan. Med hjälp av fotot på en krockskadad bil kommer det genom digital teknik att vara möjligt att bestämma automatiskt om det rör sig om en svår eller om en enkel skada.

– Vi har länge pratat internt om att använda ny digital teknik för att underlätta i våra kundprocesser. Fotobesiktning är ett sådant område där vi kan nyttja ny teknik och leverera enklare lösningar för våra kunder och samarbetspartner, säger Per Bergholm, affärsutvecklare inom skador på If, i en kommentar.

Den nya lösningen har tagits fram på Ifs Tech Lab, en enhet på If som jobbar med att ta fram prototyper för digitala tjänster som testas på kunder i liten skala. I dag prövas den digitala fotohantering på verkstäder runt om i landet, både i storstad och på landsbygden, och återkopplingen har hittills varit positiv.

25 oktober, 2018
Gunnar Loxdal