Pensionsmyndigheten fick pris för kampanjen ”Riskgruppen”
Pensionsmyndighetens kampanj ”Riskgruppen” har belönats med Publishingpriset.
Publishingpriset delas varje år ut i en mängd olika kategorier, för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. ”Riskgruppen” är en påhittad dokumentär – mockumentär – om ett punkband som börjat tänka på sin pension.
Kampanjen vann pris i två kategorier av Publishingpriset: ”Grand Prix – film” och ”Informationsfilmer – individ”. ”Grand Prix – film” är ett av de tre stora Publishingpriserna; film, print och webb.
Motiveringarna för de båda utmärkelserna löd ”För en genial idé och en klockren produktion som står i särklass – en framtida klassiker” respektive ”För en trovärdig mockumentär med utmärkt idé, regi, foto och klipp.”
Kampanjen syftade till att få fler att logga in på pensionsmyndigheten.se och göra en pensionsprognos – och till att uppmärksamma de som riskerar att få en låg pension och berätta vad de kan tänka på.