FI ska granska förmedlarnas provisioner efter nya IDD-lagarna
Hur påverkas försäkringsförmedlares provisioner efter införandet av den nya IDD-lagstiftningen? Det ska Finansinspektionen undersöka i en kartläggning senare i år, framgår det av FI:s rapport om konsumentskyddsarbetet. Andra aktuella områden för FI:s tillsyn på försäkringsområdet är PRIIP-regelverket, skadereglering vid personskada och konsumentriskerna i samband nya affärsmodeller.
Finansinspektionen publicerade under tisdagen en rapport där man lyfter fram mest betydelsefulla konsumentrisker som har identifierats för året. I rapporten presenterar FI också erfarenheter från konsumentskyddsarbetet under det gångna året och pekar ut områden på finansmarknaden där det i dag finns tydliga brister i konsumentskyddet.
När det gäller prioriterade områden pekar FI bland annat ut finansiell rådgivning.
— Tillsyn över rådgivning är väsentlig för att säkerställa att reglerna följs och att omsorgsplikten respekteras. Såväl företagens rådgivning som processen för produktframtagande och hur företagen följer provisionsreglerna kommer att ha stort fokus i FI:s arbete, både när det gäller försäkringsförmedlare och värdepappersföretag, heter det i rapporten från FI.
Andra prioriterade område för FI:s tillsyn är informations- och it-säkerhetsrisker och konsumentkrediter.
Under rubriken ”Slutsatser av tillsyn” berättar FI om sina erfarenheter av konsumentskyddsarbetet under det senaste året. Här berättar FI bland annat utförligt om sin kartläggning hösten 2018 av cirka 200 försäkringsförmedlare för att inventera ersättningsmodeller innan införandet av den nya IDD-lagstiftningen. Kartläggningen visade att en stor del av försäkringsförmedlarnas ersättning utgörs av provisioner: Bara 15 procent av förmedlarna rapporterade att arvodesbaserad ersättning direkt från kund står för mer än 10 procent av ersättningen. Förmedlarnas ersättning var i median 0,45 procent av investerat belopp för fonder, 3,5 procent för strukturerade produkter och 3,0 procent för övriga produkter.
FI planerar nu att följa upp förra årets kartläggning om provisioner för att se hur IDD-regelverket påverkar ersättningarna till förmedlare. Så här skriver FI om den kommande undersökningen:
— Under 2019 planerar FI att följa upp kartläggningen, bland annat för att undersöka hur de nya reglerna om provisioner och ersättningar till anställda påverkat försäkringsförmedlarnas ersättningsmodeller och hur försäkringsförmedlarna efterlever de nya reglerna.
FI konstaterar också i sin kartläggning att det blir vanligare att fysiska personer ansöker om förmedlartillstånd fast de är anställda i ett bolag som saknar tillstånd. FI avslår denna typ av tillståndsansökningar eftersom man menar att ansvarsfrågan riskerar att bli otydlig för kunden. Enligt FI skulle också det bolag där en förmedlare är anställd slippa flera av de krav som ställs på ledningen och de anställda — inklusive ansvarsförsäkring — om en sådan ordning tillätes. Inte heller regler om tredjepartsersättning och ersättningssystem för anställda blir möjliga att tillämpa mot bolaget.
Så här skriver FI om denna fråga:
— För konsumenten blir det oklart vem som ansvarar för vad med en sådan modell. Det kan till exempel gälla vem som bär ansvaret om reglerna inte följs och vems ansvarsförsäkring som gäller till skydd för konsumenten. Det blir från FI:s perspektiv också otydligt under vilket tillstånd som distributionen egentligen bedrivs och mot vilken part som ett ingripande ska riktas vid en eventuell överträdelse av regelverket.
Ytterligare ett område som undersökts under året av FI är det nya PRIIP-regelverket som reglerar hur den standardiserade kundinformationen ska se ut för investeringsprodukter och försäkringar. I granskningen konstaterar FI att PRIIP-reglerna generellt sett följs men att informationen behöver göras mer tydlig och lättillgänglig. Under 2019 inleds en översyn av PRIIP-regelverket på EU-nivå.
I rapporten sägs också att FI senare i år presenterar en uppföljande rapport om skadereglering vid personskada. I en tidigare rapport ansåg FI att borde ske förbättringar när det gällde systemstöd, information till skadelidande och kvalitetssäkring.
FI avser också att under 2019 se över förmånsrätten för försäkringstagare när ett försäkringsföretag går i konkurs. Under förra året påbörjade FI en undersökning om företagens hantering av förmånsrättsregister. Slutsatserna kommer att presenteras i en ny rapport.
FI ska även analysera nya affärsmodeller på försäkringsmarknaden, med särskilt fokus på operativa risker.
Här kan du som har ett Sak & Liv Premium-abonnemang ta del av Finansinspektionens hela rapport.