Så mycket ökade antalet anmälda försäkringsbedrägerier 2019
Antalet misstänkta bedrägerier och oklara försäkringsfall ökade under förra året, visar statistik över försäkringsbedrägerier från Svensk Försäkring och Larmtjänst som publiceras i dag. Under 2019 genomfördes 7 588 utredningar om misstänkt bedrägeri, vilket är en ökning med 126 utredningar jämfört med 2018. Utredningarna ledde till polisanmälningar i 335 fall, vilket om försäkringsbedrägerier, en ökning jämfört med 318 anmälningar år 2018.
De genomförda utredningarna resulterade i att försäkringsbolagen avböjde utbetalning av skadeersättning till ett värde av 515 miljoner kronor, vilket är en ökning jämfört med 2018 då man avböjde skador för ett värde av 480 miljoner kronor.
— Vi ser exempelvis att misstänkta bedrägerier inom personskador ökat rejält under året. Under 2019 avböjde försäkringsbolagen utbetalningar till ett värde av 91 miljoner kronor inom personskador, vilket är en ökning med 60 procent jämfört med året innan, säger Larmtjänsts VD Mats Galvenius i en kommentar.
Den vanligaste orsaken till att försäkringsbolagen avböjer utbetalning av skadeersättning är att det inte kan styrkas att skadan har inträffat (41 procent). Den andra och tredje vanligaste orsaken är att man lämnat oriktiga uppgifter (24 procent) och att skadan är arrangerad (8 procent).
Här kan du ta del av Larmtjänsts sammanställning av misstänkta försäkringsbedrägerier 2019.