Så informerar bolagen sina kunder om försäkringsskyddet och corona
Föärsäkringsbolagens information om effekterna av coronavirus handlar hittills framförallt om vad som gäller vid avbokningen av resor på grund av rädsla för smittspridningen, visar en genomgång av de största skadeförsäkringsbolagens information om corona.
Coronasmittan sprider sig över världen.
Visserligen finns tecken på att smittspridningen börjar avta i Kina.
Men för varje dag kommer rapporterar om nya fall i andra länder i Asien och i Europa. Under gårdagen kom information om fem nya coronafall enbart i Sverige.
Smittan sprider sig också på världens börser. Den senaste veckan har Stockholmsbörsen gått ned med cirka 11 procent.
Så undra på att försäkringsbolagens kunder efterfrågar information om vad som gäller kring coronasmittan.
Bolagen gör sitt bästa för att informera och ge rekommendationer. Hittills har frågor och svar framförallt handlat om resor och möjligheten till ersättning under hemförsäkringen eller reseförsäkringen om resan avbokas.
Men med tanke på virusets fortsatta spridning i Europa och Sverige, kan man anta att frågor kring coronaviruset framöver i högre utsträckning handlar även om hur försäkringsskyddet ser ut när en arbetsplats tvingas stänga på grund av risken för smittspridning, vad som gäller om man tvingas till karantän i hemmet i Sverige och hur regelverket ser ut för privata sjukvårdsförsäkringar vid misstänkt coronasmitta.
Konsumenternas försäkringsbyrå skriver på sin hemsida att man just nu får många frågor från konsumenter som känner oro för coronaviruset och som undrar vilka regler som gäller för avbokning av resor. Konsumenternas påpekar att enbart oro inte ger rätt till ersättning från försäkringsbolaget. Det betyder att den som vill avboka resan varken kan använda sig av avbeställningsskyddet i hemförsäkringen eller bankkortet. Däremot, påpekar Konsumenternas Försäkringsbyrå, ersätter separata reseförsäkringar och reseskyddet i hemförsäkringarna avbokningar på grund av till exempel akut sjukdom eller olycksfall. Avbeställning på grund av att UD avråder från resor täcks normalt inte av reseförsäkringarna, däremot kostnader för att ta sig till en säkrare plats om man befinner sig i ett drabbat område eller om man har blivit sjuk.
Här hittar du informationen från Konsumenternas försäkringsbyrå.
Folksam skriver på hemsidan att kundtjänsten får många frågor relaterade till corona. Även Folksam påpekar att avbeställningsskyddet inte ersätter avbokad resa på grund av oro för att bli smittad eller att UD avråder från att resa. För den som har tecknat Hemförsäkring Stor eller Resklar finns däremot avbeställningsskydd vid akut sjukdom eller olycksfall. Men reseförsäkringen ersätter inte en hemresa i förebyggande syfte för att undvika smitta, eller för att man är orolig, och Folksam påpekar att det inte finns något särskilt försäkringsskydd för den som blir satt i karantän på grund av risk för smittspridning.
Här hittar du Folksams information om coronaviruset.
If berättar på sin coronasida bland annat om vad som gäller i händelse av att du hamnar i karantän under en resa. I sin information berättar If att hemförsäkringens reseskydd gäller för resor i hela världen i upp till 45 dagar, så att If hjälper till på resmålet vid sjukdom, skada eller stöld. Dock gäller inte reseskyddet för de länder och regioner som UD avråder från att resa till. Om man ändå väljer att resa trots att UD avråder från resor gäller inte reseskyddet i hemförsäkringen. If påpekar att det utgår ersättning för nödvändiga merkostnader för logi och hemresa för den som sitter i karantän på ett hotell på grund av att någon annan är smittad av coronaviruset. Däremot betalas inte någon ersättning för mat, outnyttjade semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst. Om UD rekommenderar att alla svenskar ska lämna ett området ersätter If merkostnader för evakuering till Sverige, och om If gör en sådan bedömning, utan att UD har fattat något beslut om en rekommendation, betalar If ersättning upp till 2 000 kronor per försäkrad person för nödvändiga merkostnader för att du ska kunna ta dig till en säkrare plats.
Här hittar du Ifs information om coronaviruset.
Länsförsäkringar hänvisar bland annat den som befinner sig i ett drabbat område och har frågor eller vill ha hjälp till att i första hand kontakta SOS International. I likhet med andra skadeförsäkringsbolag påpekar Länsförsäkringar också att avbeställningsskyddet enbart gäller vid sjukdom som medför att man inte kan genomföra den planerade resan, och att enbart oro inte är ett skäl för att få ersättning från försäkringen. Den som redan är på plats i ett land dit UD avråder från att resa har ett skydd för läkarvård vid akut sjukdom eller olycksfall. Reseförsäkring gäller endast om man måste söka vård i det land man befinner sig i, och ersätter inte hemresa enbart på grund av oro för att smittas.
Här finns Länsförsäkringars information om coronaviruset och hemförsäkringen.